Sobre el pressupost de cultura 2013 de l'Ajuntament de Valls

El 2013 l’Ajuntament aportarà 705.600 euros a la Xarxa de Cultura d’un pressupost total de 759.200 euros, incrementant la seva aportació en 210.600 euros. Això és degut a què el personal i part de la despesa de la regidoria de cultura passa a ser gestionat per aquest organisme autònom.

Aquest és un primer pas del procés de fusió d'organismes autònoms culturals en un de sol (que inclourà també el Museu de Valls i l'Escola de Música). Tot i que el regidor Jordi Garcia es va comprometre amb els partits i entitats a poder fer un seguiment d'aquest procés des del principi, tal com vam poder fer amb VallsGenera, sembla que podrem fer les nostres aportacions un cop l'esquema estigui tancat, sense poder incidir a través del debat durant el seu disseny.

Sobre aquests moviments des de la CUP fem tres reflexions:

1. Creiem que pot ser poc prudent traspassar a la Xarxa de Cultura el personal i pressupost de la regidoria de cultura just abans de saber com quedaran les reformes estatal i autonòmica de règim local. Si més no, ens hauria agradat que el govern municipal hagués compartit amb la oposició els motius i l'anàlisi que en fan, tal com hem demanat reiteradament.

2. Creiem que un dels resultats d'aquests procés de fusió serà l'eliminació d'àmbits de participació, ja que s'unificarà el control d'aquests organismes en una sola junta rectora. Menys persones, menys especialització, menys reunions, menys control i menys aportacions. Si s'opta per una sola junta, s'hauria de corregir a través d'òrgans intermedis de participació amb caràcter decisori.

3. El fet de buidar la regidoria de cultura representa eliminar el control democràtic de l'oposició política, ja que es passa d'una reunió quinzenal (en comissió informativa) a un cop cada diversos mesos (les juntes dels organismes). El regidor Jordi Garcia es nega a donar informació sobre l'àmbit cultural en els òrgans pròpiament polítics (comissions informatives) i això provoca que les reunions de les juntes dels organismes autònoms entrin en un detall de control i de debat polític que segurament no li correspondria.

Retallar serveis bàsics i 'regar a manta' en despesa cultural de consum

Mentre l'aportació de l'Ajuntament a VallsGenera, organisme totalment saturat i mancat de pressupost, és de 260.000 euros; mentre l'Ajuntament no vol seguir mantenint l'oficina d'habitatge ProValls; mentre l'Ajuntament no fa absolutament cap aportació al Pius Hospital, que segueix retallant serveis i drets laborals; mentre tot això passa, a cultura incrementem despeses com les següents: 50.000 euros més per a la Festa Major, 10.000 euros més per al Fòrum Casteller, 20.000 euros més per a la programació estable dels teatres, 200.000 euros per a les Festes Decennals de la Candela del 2021, etc. i a les portes, en teoria, d'un Museu Casteller. Recordem que a més també farem les inversions per a la piscina municipal descoberta, una pista d'skater i eixugarem la inversió del camp de gespa artificial.

La CUP no està en contra d'aquestes inversions, però no entenem que totes hagin de ser al mateix temps prioritats en temps d'emergència social. I tampoc creiem que els increments ressenyats a dalt com a exemples hagin de ser prioritats culturals:

1. Creiem que seria millor reforçar l'activitat al llarg de l'any que no pas augmentar 50.000 euros per a la Festa Major. L'ànima de la festa major ha de ser la participació i adhesió de la gent i això no costa diners, com s'ha demostrat per Carnaval. En canvi, l'Ajuntament es va deixar perdre per quatre duros el concert que una entitat organitzava per Santa Úrsula.

2. Quina és la única partida de cultura que no és despesa corrent que no ha pujat? La que es destina a les entitats culturals, de 12.000 euros, i que l'any passat van veure reduïda la seva aportació ja que es van eliminar diversos convenis a entitats. No és l'hora de regatejar les molles que es destinen a les entitats sinó augmentar el seu finançament ja que amb poc fan molt.

3. No creiem que l'esforç s'hagi de fer en la programació estable en teatres, que al cap i a la fi és consum cultural de pagament i ja disposem d'una molt bona qualitat, sinó a treballar la cultura com a eina integradora i el foment de l’associacionisme, actuacions inexistents en aquest pressupost.

4. Fomentar la participació i l'associacionisme no val gaire. Cedir protagonisme i capacitat de decisió a les entitats i ciutadania no val res i és necessari per a reforçar el teixit i la cohesió social. Trobem a faltar aquesta línia d'actuació a la Xarxa de Cultura.

5. Trobem a faltar al pressupost eines per a fer de la cultura un element de cohesió social. Al contrari, no hi ha cap intervenció destinada o pensada pels sectors més desfavorits. Hem demanat que el Pla d'Inclusió Social i la regidoria de cultura treballin conjuntament en aquest sentit, però qualsevol proposta de la CUP ni tan sols és escoltada.

El llistat d'eines d'intervenció social amb la què el govern ha omplert titulars i ha invertit milers d'euros en el seu disseny els darrers anys és llarg: Pla Local de l'Habitatge, Pla Local per la Inclusió i la Cohesió, mesures contra la segregació escolar (Informe Bofill), actuacions del Consell Econòmic i Social, programes socioeconòmics de la Llei de Barris... Ara bé, creiem que no hi ha hagut cap voluntat política de desplegar les potencialitat d'aquests plans, al contrari, només se n'ha fet propaganda i se n'han pervertit els objectius. No s'hi aposta, és pur maquillatge politic i no s'ha aconseguit que aquests plans tinguessin impacte ni capacitat de transformació social.

Aquests pressupostos ens recorden massa al “pa i circ” romà. Caritat i espectacle, fàcil i econòmic. Aplicar estratègies d'intervenció social de llarga durada, planificades i ben dotades és una cosa ben diferent; aquesta és la prioritat que trobem a faltar, per sobre d'inversions en equipaments i esforços econòmics en esdeveniment i espectacles.

Roda de premsa 12/03/2013 sobre el Pressupost Municipal 2013: