POSICIONAMENT DE LA CUP DAVANT EL CANVI DE TITULARITAT DE LA RESIDÈNCIA ALT CAMP

La Doctrina del shock no és la solució

Fa pocs dies hem sabut que la Residència Alt Camp deixarà d’estar gestionada pel Pius Hospital i passarà a mans de la Fundació Vilaniu. El motiu és clar i conegut des de fa temps, la RAC genera un dèficit anual molt alt (més de mig milió d’€) que any rere any ha de ser assumit pel Pius, posant en risc la viabilitat econòmica de l’hospital i impedint les inversions i millores necessàries per garantir la qualitat dels serveis, tant a l’hospital com al centre sociosanitari com a la residència.

Des de la CUP portem anys denunciant que la Generalitat de Catalunya té una gran responsabilitat a l’hora de resoldre aquesta situació, ja que tant la salut com l’assistència a la gent gran són competències autonòmiques. Malgrat això, els diferents governs de la Generalitat s’han negat en rodó a integrar els hospitals concertats com el Pius a l’Institut Català de la Salut, ni a assumir la titularitat de les residències de gent gran. Només el 9% de les residències catalanes són de titularitat de la Generalitat. Mentre no hi hagi un canvi important a la Generalitat seguirem amb una xarxa d’hospitals concertats mal finançats i amb una xarxa de residències avocades a la precarietat.

Ha estat en aquesta legislatura i en aquest escenari que l’Ajuntament de Valls i el Consell d’Administració del Pius es van marcar com a prioritat trobar una solució tant pel Pius com per la RAC, després de molts anys d’inacció política i de deixar passar el temps, que han agreujat la situació que patim avui.

Des de la CUP de Valls hem reclamat en solitari que el Pius Hospital de Valls sigui traspassat al Departament de Salut de la Generalitat, i celebrem que finalment l’equip de govern s’hagi fet seva aquesta proposta. Per tant, valorem com a bona notícia l’inici de les negociacions entre Ajuntament i Generalitat per fer efectiu aquest traspàs, malgrat no tinguem cap calendari sobre la taula ni sembli possible que pugui ser l’ICS qui assumeixi la gestió del Pius, probablement acabarà sent gestionat per una empresa pública 100% propietat de la Generalitat.

En canvi, des de la CUP veiem amb molta preocupació el pas fet per l’Ajuntament de Valls anunciant que la Residència Alt Camp passarà a ser gestionada per la Fundació Municipal Vilaniu. Es tracta d’una operació llampec amb l’objectiu d’evitar que residents, treballadores, familiars i ciutadania puguin entendre les conseqüències d’aquest canvi i dir-hi la seva. Traspassar la gestió de la Residència a Vilaniu suposarà que el Pius no haurà de fer-se càrrec del dèficit que genera la RAC, però també vol dir que les condicions laborals de les treballadores empitjoraran, atès que el conveni laboral de la Fundació Vilaniu és molt més precari que el del Pius.

La Junta de Govern de l’Ajuntament de Valls ha pres una decisió unilateral i de fets consumats, sense haver estat ni discutida ni votada en cap ple municipal, i per tant tenim seriosos dubtes sobre la legalitat d’aquesta decisió. Al mateix temps, volem manifestar que és una greu irresponsabilitat haver decidit el traspàs sense haver respost les preguntes que els hi hem formulat:

• Com preveu la Fundació Vilaniu assumir el dèficit que generarà la gestió de la RAC els primers anys de la subrogació del personal?

• L’Ajuntament de Valls assumirà la seva responsabilitat i contribuirà al finançament de la Fundació Vilaniu?

• Qui assumirà les inversions necessàries i urgents a la Residència Alt Camp?

• Com tenim previst complir amb la legalitat? No és legal que en una mateixa empresa s’apliquin dos convenis diferents per fer les mateixes tasques i en la mateixa categoria.

• Quina capacitat té el Pius Hospital en els propers anys per absorbir professionals de la RAC?

L’equip de govern no ha respost a cap d’aquestes preguntes, però en canvi ja ha pres la decisió. I ho fa en un moment extremadament delicat, en plena segona onada de la pandèmia, amb les professionals de la residència esgotades i amb les pacients i familiars sense recuperar-se dels confinaments viscuts. Quina necessitat hi ha de prendre aquesta decisió ara? Tremenda manera d’agrair l’esforç i sacrifici de les treballadores durant aquests mesos. L’equip de govern no sembla ser conscient de la tensió i incertesa que provoca aquesta decisió entre les professionals de la RAC. Quines treballadores seran subrogades a Vilaniu? Quines podran passar a treballar al Pius? Quantes treballadores temporals hauran de renovar el seu contracte amb un conveni menor del que tenen ara? Quantes treballadores temporals estan en risc de perdre la feina? Totes aquestes preguntes se les estan fent les professionals de la RAC cada dia mentre se sobreposen a l’angoixa de fer front a una pandèmia mai viscuda.

L’equip de govern i la presidència de Gestió Pius Hospital són a temps de fer les coses ben fetes. Al mes de febrer hi ha eleccions autonòmiques i el debat entorn del model de gestió de les residències serà present a tots els programes electorals. Qui ens assegura que les residències no passaran a ser assumides pel Departament de Salut, tal com algunes veus demanen? Qui ens diu que no hi haurà canvis substancials de millora en el finançament de les residències? S’ha pres una decisió precipitada en un moment d’incertesa en el sector i de màxima tensió assistencial.

Des de la CUP proposem que l’Ajuntament de Valls sol·liciti l’inici de negociacions amb el Departament de Benestar i Família per definir un nou conveni bilateral. Per què som capaços de començar un procés de negociació amb el Departament de Salut pel traspàs del Pius Hospital i en canvi no som capaços d’obrir negociacions amb el Departament de Benestar i Família per definir un nou model municipal d’atenció a la dependència i la gent gran? L’any passat l’Ajuntament de Reus signava un nou conveni bilateral amb la Generalitat per poder obrir una nova residència. Fa pocs mesos l’Ajuntament de Barcelona signava un nou conveni interadministratiu amb la Generalitat per assegurar els recursos per fer front a la pandèmia a les residències de Barcelona. Tenim l’oportunitat de repensar tot el sistema municipal de residències i centres de dia, negociant el suport de la Generalitat, amb la sensibilitat, consciència i reconeixement de la feina essencial que s’està duent a terme per garantir la vida de la nostra gent gran. La Residència Alt Camp i la Fundació Vilaniu es mereixen el mateix tracte i sensibilitat que el Pius Hospital.