A partir d'avui els que tenen més pagaran menys

El govern municipal aprova una baixada general de l'Impost sobre Bens Immobles

Valls, 23/12/2013. El Ple Municipal ha aprovat una rebaixa de l'IBI del 3,5%, fins al 1,09%, amb els vots a favor del govern municipal i les abstencions del PSC, CUP i ERC. El govern també ha desestimat totes les al·legacions de l'oposició. Pel què fa a les al·legacionns de la CUP, la regidora Assumpció Cassanyes ho ha justificat dient que la llei no permet bonificar l'IBI per a les rendes més baixes, i ha obviat expressament que la proposta de la CUP es basa en subvencionar l'IBI a les rendes més baixes, cosa que sí que pot fer un Ajuntament. La CUP entén així que el govern municipal ha desestimat les al·legacions de la CUP sense cap argument, i és que costa justificar en plena crisi social mesures contràries a la redistribució de la riquesa.

Això suposa que l'Ajuntament de Valls deixarà d'ingressar 170.000€ d'IBI el 2014. Aquesta mesura també suposa un estalvi per a les famílies amb més problemes econòmics, és per això que la CUP no hi ha votat en contra. Però tampoc hi ha votat a favor perquè no és just que l'Ajuntament deixi d'ingressar impostos d'aquells propietaris que no tenen problemes per pagar-los.

La rebaixa general de l'IBI no és una mesura social. Gravar la propietat no és un impost universal, afecta només als propietaris, i per tant a qui hem de protegir és als propietaris que l'estafa de la crisi els està apunt d'enviar a l'exclusió social, no pas a aquells que no tenen cap problema econòmic i menys encara a aquells qui són còmplices de la bombolla immobiliària o acumula propietats.

Avui Valls és una ciutat una mica menys justa. Qualsevol modificació d'impostos i taxes que no passi per la progressivitat en funció de la renda, és a dir que qui menys té pagui menys i viceversa, no és una mesura social. Les baixades universals d'impostos són pròpies de les polítiques neoliberals que voldrien eliminar-los. Les polítiques públiques serveixen per a protegir els més febles i es fan gràcies als impostos.

Si volem evitar que més famílies se situïn en la marginació i en la pobresa hem d'ajudar directament a les famílies que hi estan apunt de caure. Per fer-ho necessitem recaptar impostos i habilitar línies d'ajuda. Baixar els impostos a tothom va en contra de la lògica de la redistribució i la justícia social.