[OPINIÓ] La mobilitat a Valls

Ara més que mai, són temps d’habitar les nostres cases i trepitjar el nostre poble potser com mai abans havíem fet. I aquesta realitat posa de manifest i ens recorda, de nou, que moltes vies de comunicació del nostre municipi estan deteriorades i no donen servei a totes les necessitats de mobilitat de la ciutadania. Algunes carreteres de sortida del nostre municipi, entre les quals comptem la del Portal Nou direcció a Tarragona, la dels barris de les Vivendes de la Colla Vella, Pisos de Clols i Bon Sol, i també la de Montblanc, es troben en molt mal estat des de fa molts anys i no donen cobertura a totes les necessitats de mobilitat que haurien de poder cobrir. És clar que ens direu, com sempre, que no són de titularitat municipal. Ho sabem. Però sí que és la responsabilitat del govern local actuar per a millorar tot allò que afecta la nostra ciutadania, ja sigui a través d'una solució directa o bé de la mediació, acompanyament o derivació d'aquesta necessitat per tal que hi intervingui l'ens corresponent.

Pel que fa a l'estat dels vorals i l'absència d’accessos peatonals i ciclables (avui, encara amb més motivació que la resta de vegades que us hem interpel·lat, després d'escoltar el Sr. Cartanyà explicant coses de processos participatius i carrils-bici a la ràdio municipal) ens sembla deplorable.

Deplorable l'estat en què es troben certs accessos, i vies d’enllaç dels barris amb el nucli urbà, i deplorable que ningú al llarg de tants anys hagi estat capaç de fer-hi res. I així mateix ho expressem.

El vorals de la carretera de Montblanc brillen per la seva absència i és habitual veure vianants caminant per l'interior de la carretera; el mateix passa amb el tram de carretera que connecta el Portal Nou i la rotonda del Fèlix: els vianants caminen per un voral quasi inexistent en una via on la velocitat dels vehicles de motor sempre és força alta. I el mateix succeeix amb la carretera que passa per davant de Pisos de Cols i Bon Sol: la velocitat és alta, els accessos als dos barris són poc segurs i els ciclistes que decideixen anar pel voral i evitar el suposat “carril-bici” que hi transcorre, posen la seva vida en perill.

I si ens posem a parlar de carril-bici cal fer al·lusió al tram absolutament degradat i mal dissenyat o obsolet que connecta el Barri dels Castells amb el Bon Sol. Ens sembla ofensiu que fem passar gat per llebre i ens omplim la boca de sostenibilitat, voluntat de pacificació del trànsit, accessibilitat i dotació d'eines i canals pel benestar de la ciutadania, quan en realitat aquest Ajuntament fa molts i molts anys que no fa res al respecte. Perdó, sí: fa trenta anys va inventar una mena de carril-bicicleta de difícil funcionalitat i això és tot el que en queda de tantes i tantes voluntats polítiques de millora de la mobilitat urbana. Això i un fulletó propagandístic de colors que anunciava un carril-bici fantasma a finals de la legislatura passada.

Ara, amb la pandèmia, i amb el tancament de les instal·lacions esportives, hi ha molta gent que ha sortit a fer esport per aquests vials de Valls, i se n’ha adonat del seu estat crític. Se n’ha adonat dels sots que hi ha, i que han provocat més d’una caiguda, se n’ha adonat de la nul·la il·luminació en molts trams, se n’ha adonat del seu estat de brutícia, se n’ha adonat del risc que suposa passar-hi per la inexistència de vorals i per la rapidesa del pas dels vehicles de motor. I sí: la gent en parla, i una reivindicació que alguns veïns i veïnes feien des de fa anys, sembla que ara s’ha convertit en una reclamació ciutadana.

Ens urgeixen més que mai circuits per a vianants i ciclables i de nou l’únic que tenim a Valls i els seus voltants són camins mal il·luminats (o no il·luminats, fonamentalment), en mal estat, mal senyalitzats, bruts, insegurs i que no fomenten les pràctiques saludables ni la interacció amb el medi.

Potser seria més ètic que, abans de tirar endavant la senyalització d’uns itineraris saludables, perquè ho han dit uns pressupostos participatius, es faci servir el sentit comú i es resolguin els problemes que acumulen els vials d’entrada i sortida del nucli urbà, la manca de vorals, la manca de seguretat d’algunes vies i cobrim les necessitats essencials de salut i mobilitat de vallencs i vallenques.

Xavi Anglès Pujolràs, regidor de la CUP de Valls