[OPINIÓ] Dia 14

14 d'abril de 1931, festa inesperada al carrer, proclamació de la República i el retrat d'Alfons XIII balcó de l'ajuntament avall, mirades de complicitat, abraçades i castells improvisats a la plaça. Comença un temps de compromís i esperança, però en pocs anys es passa de l'alegria a la guerra que tot ho esguerra.

14 de gener de 1939, corredisses, les tropes franquistes ja són aquí, “los valientes cruzados de Dios y la Patria entraban en Valls a las diez de la mañana...”, els acompanyen nazis alemanys i feixistes italians. Immediatament els ocupants imposen el seu ordre amb l'ajuda dels col·laboracionistes locals. Personatges indispensables per entendre la repressió i l'assentament del règim. Més enllà de la simbologia, noms com el de l'alcalde i dirigent de Falange Josep Maria Fàbregas, dels també alcaldes Lluís i Francesc Clols, l'industrial Joan Creus o l'arquitecte i dirigent de la CEDA Cèsar Martinell són encara ben presents en l'imaginari i la fisonomia de la ciutat sense que se'ls hagi posat gaire en dubte.

Sovint se'ns mostra el franquisme com una dictadura descafeïnada i més pròxima al relat dels 25 años de paz que no pas dels morts de les cunetes. Els guanyadors van planificar el terror amb voluntat d'extermini. Implicar-se en la lògica repressora assegurava tranquil·litat i, fins i tot, podies arribar a ser algú dins el nou ordre. La institucionalització de la repressió va ser el fet cohesionador dels guanyadors. El terror com la seva millor arma. Joan Ventura Solé en el seu llibre La postguerra a Valls escriu: “Des dels centres de poder de la ciutat es planificaven operacions d'escarment contra el vençuts, i la caça de l'home esdevingué un esport divertit quan la decisió es deixà a les mans més radicalitzades de la població...”

Mentrestant, els vallencs perdedors començaven un camí ple de dificultats. Molts van marxar a l'exili on, passarien pels horrorosos camps francesos i alguns d'ells acabarien els seus dies als caps nazis. La resta, marcats com a “rojos”, patiren els tribunals militars, la fosca presó, el treball forçat o trobarien la mort a mans d'un escamot d'afusellament a la muntanyeta de l'Oliva de Tarragona.

14 d'abril del 2016 i com a punt primer de la moció aprovada sobre la recuperació de la memòria històrica vallenca es farà un acte d'homenatge a totes les represeliades i exiliades vallenques. Ara caldrà treballar conjuntament, per fer efectius el més ràpid possible, els altres punts de l'acord. Anem tard, massa tard, però tenim davant un mur de silenci antic i molt llarg, un mur que, poc a poc, anem esquerdant malgrat la dificultat de remoure un passat col·lectiu tant ple de dolor. Retirar la simbologia, reparar i dignificar les qui van patir la repressió i l'exili és tant imprescindible com donar a conèixer tot el que va passar a Valls acabada la guerra, tenim el deure de saltar-nos el mur de silenci perquè la desmemòria i l'oblit legitimen als guanyadors.

Marc Trilla
Crida per Valls - CUP