L'ordenança dels grafits prohibeix l'expressió política

Al Ple municipal del 4 de juliol es va aprovar l'ordenança reguladora de la utilització d'espais dedicats a l'elaboració de grafits, amb el vot en contra de la CUP.

En primer lloc, valorem positivament el treball conjunt i l'entesa entre els tècnics municipals i un grup de joves grafiters. Però denunciem que el govern municipal hagi aprofitat aquest projecte per a fer-ne una ordenança municipal, d'aplicació per a tot el poble i a tota expressió pintada.

L'ordenança inclou perles com les següents:

Queden prohibits, els grafits que:

- siguin manifestament antiestètics, amb continguts racistes, polítics, xenòfobs, agressius i/o manifestament antidemocràtics o que atemptin els drets humans.

- facin al·lusió a temes religiosos, així com la representació de qualsevol tipus de bandera o insígnia

El grafit és un moviment cultural fortament polititzat a tot el món i els grafiters acostumen a ser persones amb compromís social i vinculades a les lluites emancipadores. Tot i que aquest no sigui ara el nostre cas a nivell local, no estem d'acord que l'ajuntament hagi de limitar l'expressió política ni que s'utilitzi l'excusa de possibles expressions espanyolistes: si aquesta arribés a existir, cosa que és molt qüestionable ja que no ha existit mai al nostre poble, tenim la capacitat per a desactivar i anular aquesta propaganda.

Des de la CUP també trobem malament que les entitats no es puguin apuntar al cens de grafiters i que aquests hagin d'incloure el logotip de “Valls Jove” a les seves creacions. Però la qüestió principal és: s'acaba de tancar la porta als murals independentistes i de reivindicacions socials? Per molta ordenança que el govern aprovi, podem assegurar que això no serà així.