La CUP rebutja un pressupost continuista allunyat de les necessitats de Valls

La formació ha denunciat que aquesta legislatura Valls tindrà l’equip de govern més costós de la història

El ple celebrat aquest dilluns, dia 24 de febrer, ha aprovat inicialment, amb els únics vots favorables dels dos grups de l’equip de govern, Junts per Valls i ERC-Compromís per Valls, el pressupost municipal del 2020. Un pressupost, des del punt de vista de la CUP, «continuista i allunyat de les necessitats de Valls», on no es veu cap canvi fruit de la renovació de bona part de l’equip de govern.

Des de la formació anticapitalista han lamentat que el pressupost no s’hagi aprovat fins al ple de febrer: «no podem entendre com amb un govern de 13 regidors i regidores i 7 càrrecs de confiança, com el que tenim, es presentin els pressupostos tan tard». A més, els anticapitalistes han denunciat que «aquest serà l’equip de govern més costós de la història», format per 20 persones de les quals només 2 no tenen dedicació exclusiva.

«Heu parlat de tres eixos destacats: persones, centre històric i via pública; però a nosaltres se’ns fa difícil veure-hi l’èmfasi en les persones i el centre històric», han afirmat des de la CUP, «al contrari que en el cas de la via pública, àrea que ens teniu acostumats a anar augmentant any rere any». En relació al centre històric, els anticapitalistes han lamentat que «amb una mica de sort s’obrirà el Museu Casteller, però ja està, no passarà res més al Barri Antic» i «que no passi res, en aquest cas, és anar a pitjor». Així, doncs, des de la formació han afirmat que les actuacions previstes pel 2020 al centre històric no són suficients i han plantejat els dubtes sobre la implementació del Pla Estratègic del Barri Antic.

Sobre les persones, des de la CUP han començat parlant de la gestió dels recursos humans de l’Ajuntament: «tenim serveis desbordats, ens manquen figures importants i també ens cal consolidar estructura». Per aquest motiu, des de la candidatura rupturista han demanat a l’equip de govern fer front a les queixes dels treballadors i treballadores d’àrees com serveis socials i cultura; així com posar solució a la situació laboral que posa en perill la viabilitat del projecte de l’Escola de Música. «Cal ser valents i abandonar, d’una vegada per totes, l’excusa de l’LRSAL, que utilitzeu recurrentment», han afirmat.

Concretament, en relació al personal de serveis socials, els anticapitalistes han afirmat que «és imprescindible que la plantilla d’aquesta àrea es regularitzi i s’estabilitzi més enllà de l’existència del contracte programa». «L’Ajuntament de Valls s’ha de fer responsable dels seus recursos humans», han afirmat. També en relació amb aquesta àrea, des de la CUP han celebrat l’augment d’algunes partides concretes, «tot i no ser suficient». Per aquest motiu, han proposat a l’equip de govern la creació d’una borsa per a despesa social amb fons propis «que complementi i arribi allà on no arriba la Generalitat».

Pel que fa a l’àrea de cultura, des de la candidatura rupturista han celebrat que aquest any no hagi augmentat la partida. Tot i així, i més enllà dels imports concrets de la partida pressupostària, des de la CUP han lamentat que els esforços es dirigeixin «pràcticament en exclusiva al consum cultural, apropant a la ciutat alguns espectacles, però sense apostar per la creació cultural». «Dupliquem esforços perquè es consumeixi cultura més que per la creació cultural, comptabilitzem quants abonaments s’han venut a les festes nadalenques i en fem bandera, sense analitzar quantes famílies vulnerables trepitgen el teatre principal», han exemplificat.

Per últim, en relació a les inversions previstes al pressupost, des de la CUP han lamentat que la teulada de Sant Francesc hagi hagut d’arribar al seu estat actual, d’urgència, per fer-hi alguna actuació. «Si la intervenció ens surt tan cara ara és perquè vosaltres l’heu deixat caure; si aquesta intervenció s’hagués fet fa 10 anys el cost hauria estat mínim», han afirmat. Tot i celebrar l’existència d’algunes inversions concretes, com la creació de l’espai jove, «encara que sigui petit i sense gaires pretensions», la formació ha tornat a destacar aquells projectes que troben a faltar: el centre cívic al centre històric, l’Escola Municipal de Música o la nova seu de la Policia Local.