La CUP es reuneix amb el regidor de seguretat ciutadana

A les portes de l’aprovació del Pla Local de Seguretat de Valls, la CUP va fer la petició de reunir-se amb el regidor de la Regidoria de Seguretat Ciutadana per tal de plantejar-li algunes qüestions, així com fer-li propostes d’actuació. Agraïm la disponibilitat del regidor per rebre’ns, així com la possibilitat de poder dialogar amb ell de forma tranquil·la i receptiva, cosa que no podem dir de tots els regidors d’aquest govern.

D’entrada, es va evidenciar les dues maneres diferenciades d’entendre la seguretat que tenen l’equip de govern de CIU. Per CIU la seguretat es basa en les dades de més o menys robatoris, actes de vandalisme, etc. a menys conflictes d’aquest tipus, més seguretat, pura estadística. Des de la CUP, però, plantegem la seguretat en altres termes, per a nosaltres una ciutat segura té a veure amb una ciutat inclusiva, solidària i participativa, on les persones que hi viuen tenen menys probabilitats de caure en l’exclusió social. Per la CUP la inseguretat ciutadana és conseqüència del debilitament del teixit socials, d’unes institucions deficients i d’uns baixos nivells de solidaritat social.

A més, també s’evidencia una diferencia de model en com es resolen els problemes de seguretat a la ciutat, l’opció que tria l’equip de govern és l’increment de policia, així com l’increment de multes,  és a dir, es basa en una política punitiva que combat els delictes atenent als efectes i no a les causes. Des de la CUP tenim molt clar que els problemes no es resolen amb més o menys presencia de policia, així com tampoc amb més o menys multes, sinó buscant, incentivant i aplicant eines de cohesió social, treballant en la prevenció centrada en la millora dels factors de risc (manca d’ocupació, accés a l’habitatge, deficients condicions urbanes, precarització dels serveis sanitaris i educatius públics, insolidaritat, pobresa, etc.

Tanmateix, fins i tot des de l’equip de govern, i aixó ho reflecteix el Pla de Seguretat que s’ha d’aprovar, només detecta com a persones que “acabaran generant fets delinqüencials i problemàtiques de convivència” aquelles que estan en situació d’atur, tenen problemes econòmics i requereixen dels serveis de Serveis Socials, però en cap moment parla dels veritables factors de risc que condueixen a aquestes persones a la situació que pateixen, el Pla no parla ni de bancs i caixes, que ofeguen a la ciutadania amb hipoteques i que l’estafen amb participacions preferents, grans empreses que sotmeten a treballs precaris a vallencs i vallenques, les grans economies submergides, la corrupció política i empresarial, la disminució de la qualitat dels serveis públics o les deficients condicions urbanes. Per tant, el Pla de Seguretat protegeix a vallencs i vallenques d’aquelles persones en situació d’exclusió social que podrien acabar generant fets delinqüencials, però a aquestes persones qui les protegeix?... qui protegirà tota aquesta gent dels bancs, per exemple?...

Més enllà de les diferències ideològiques sobre temes de seguretat entre l’equip de govern i la CUP, vam realitzar diferents propostes que el regidor s’ha compromés a donar resposta.

En primer lloc vam demanar de formar part de la Junta de Seguretat Local de Valls, espai on, per exemple, s’aprovarà a quest Pla de Seguretat, entenem que la CUP, com a grup de l’oposició, així com també els altres grups de l’oposició, també som ajuntament i hauríem de formar part d’aquests espais, així com en d’altres ciutats. Si no ens deixen participar d’aquest espais, tindrem un exemple més del tancament democràtic que està realitzant aquest equip de govern, no obstant això, ens agradaria pensar que comença a obrir-se...

D’altra banda, i de manera constant en cada una de les explicacions i peticions, vam assenyalar la màxima importància que té el fet que la regidoria de Seguretat Ciutadana treballi colze a colze amb la regidoria de Benestar Social i amb la d’Acció Cívica i Igualtat, així com ja treballa amb la de Via Pública i Mobilitat. És imprescindible que es faci un gir en la política de seguretat i que aquest treball transversal estigui ben estructurat i sigui constant, només així aconseguirem que Valls sigui realment una ciutat segura per a tots i totes, no només per a alguns. Actualment, els mecanismes d’integració social i atenció social es substitueixen progressivament per l’estratègia del càstig cap als comportaments que es desvien del que la societat majoritària considera correctes, tractant d’incloure en la mateixa bossa persones sospitoses de ser paràsits dels sistema (drogodependents, traficants,... i tot aquell individu que incomodi). Caure en l’exclusió social no ha estat pas una renúncia voluntària de les persones, i cal que precisament aquestes siguin les que estiguin millor protegides i puguin aconseguir tornar a reinserir-se a la societat. Entenem que la relació de la regidoria de Seguretat Ciutadana amb les de Benestar Social i Acció Cívica actualment és mínima, és per aquest motiu que vam demanar que s’intensifiqués, però no només amb reunions puntuals de col·laboració, sinó incorporant un treball continu, recíproc i comú.

Vam intentar aprofundir en alguns temes, com és l’actualització de l’ordenança de convivència, se’ns va explicar que encara no s’havia començat a actualitzar, però les línies bàsiques apunten a que es seguirà exercint una política punitiva per a aquell que fa pintades o destrosses a la via pública, en comptes de treballar per la recuperació de l’espai públic com a entorn de socialització, educant en el respecte i construint indentitats.

Vam parlar també de les associacions de veïns com a interlocutors vàlids, per tal d’agilitzar la tasca en temes de seguretat, i ens van informar que es feien reunions periòdiques amb ells i que s’intentava fer així. També vam preguntar sobre la suggerència que fa el Pla de Seguretat de “la conveniència d’incrementar el percentatge de persones que es desplacen a peu dins de la ciutat i de millorar la xarxa ciclable per fomentar l’ús de les bicicletes al nucli urbà”, encara no hi han començat a treballar. També es va aprofundir sobre els plans d’autoprotecció que es necessiten, d’acord amb la nova normativa, per a realitzar actes i festes, s’han hagut d’adaptar i els costos per a realitzar qualsevol acte s’incrementen, tot i així és assumible de moment.

Per acabar, juntament amb membres de la Xarxa de Centres Educatius Lliures d’Armes, vam preguntar si la policia local anava a les escoles a fer la campanya de prevenció amb armes o sense, no ens van poder donar una resposta concreta en el moment de la reunió, no obstant això vam demanar que no s’acceptés la presència de persones armades dins del recinte escolar. D’entrada la proposta es va acceptar, però només pel que fa a la policia local, no pas pels Mossos d’Esquadra. Des de la CUP farem arribar aquesta petició a la Junta de Seguretat Local, on els Mossos sí que tenen representació, esperem que tinguem representació per a poder fer-ho de forma directa.

El tractament de la Seguretat per part de les administracions ha estat sempre molt allunyat del que des de la CUP defensem, en aquest sentit, seguirem treballant per a poder construir polítiques de seguretat més educadores, inclusives i protectores de debò, de tot i de tothom, i denunciant totes aquelles practiques punitives que només es fonamenten en castigar als pobres per donar plaer als rics.