La CUP demana una revisió del model de pressupostos participatius

La formació considera que el model del govern ha transformat els pressupostos participatius en una competició que ha enfrontat col·lectius i entitats i ha allunyat el debat ciutadà

La Crida per Valls-CUP demana al govern municipal de Valls que faci una revisió en profunditat del model de pressupostos participatius que ha implementat a la ciutat. Des del punt de vista de la candidatura rupturista, la segona edició dels pressupostos participatius, que ja està en la seva fase de votació, és una mostra del fracàs del model proposat pel govern.

La candidatura independentista considera que uns pressupostos realment participatius només poden funcionar «quan es duen a terme a un municipi on la participació ciutadana s’ha treballat durant anys». Des del punt de vista de la CUP, tot aquest procés previ no s’ha fet, ja que les úniques propostes participatives de l’Ajuntament de Valls han estat les enquestes (fetes, per exemple, per redactar el reglament de la biblioteca). Al fet que no s’hagi treballat la participació ciutadana s’hi suma que Valls encara no ha aprovat el nou ROM -una de les promeses de l’equip de govern a principis de legislatura- ni el Reglament de Participació Ciutadana. En paraules de la CUP, «s’està començant la casa per la taulada» per poder fer propaganda electoral.

Pel que fa al protocol, durant la seva redacció la Crida per Valls-CUP ja va presentar una sèrie de propostes de modificació, la gran majoria de les quals no van ser acceptades. La candidatura rupturista considera que el protocol és una mostra de quin tipus de participació vol aplicar el govern de l’Ajuntament de Valls: una participació acotada i dirigida. En aquest sentit, la CUP denuncia que el procés no contempli un replantejament de la ciutat: només es contemplen obres menors d’urbanisme. Per exemple, la ciutadania no podria proposar (o aquesta proposta no seria acceptada i inclosa a les votacions) que es creés una partida per a masoveria urbana o que es municipalitzés algun servei. La Crida per Valls-CUP considera que aquest fet es deu a un problema de plantejament: en el moment en què un municipi es proposa fer pressupostos participatius, primer s’ha d’informar a la població sobre com són els pressupostos i sobre com està la ciutat i què necessita: cal assegurar-se que la població té les eines suficients per a poder fer propostes que beneficiïn la col·lectivitat. Per la CUP, aquest mecanisme de participació tan estricte és una mostra més que el govern no vol un procés participatiu real, sinó que només el vol com a propaganda electoral.

Per altra banda, la candidatura denuncia que el govern posi a votació actuacions que són imprescindibles per a Valls i que són la seva responsabilitat, com l’arranjament d’alguns carrers o la il·luminació d’algunes zones. En aquest sentit, la Crida per Valls-CUP exposa que el govern està eludint les seves responsabilitats i s’amaga darrera d’uns suposats pressupostos participatius.

En relació a les fases del procés participatiu, la formació rupturista considera que no estan ben plantejades. En aquest sentit, per exemple, la CUP va proposar que hi hagués un procés deliberatiu amb representació de totes les persones o entitats que haguessin presentat una proposta abans que se celebrés la votació. Aquest procés deliberatiu serviria per posar en comú les propostes, debatre-les col·lectivament i, fins i tot, que els propis proposants poguessin modificar-les o prioritzar-les en base als debats tinguts. Aquesta proposta no va ser acceptada per l’equip de govern.

Per últim, la formació independentista denuncia que es plantegi la participació de la ciutadania des de la seva individualitat, ja que el protocol només permet presentar propostes de forma individual. La Crida per Valls-CUP pensa que la finalitat última d’un pressupost participatiu és fomentar l’associacionisme i l’autoorganització de la ciutadania, i que per fomentar aquesta autoorganització caldria que es poguessin presentar propostes des de les organitzacions i entitats. De nou, la CUP denuncia que el model és una mostra del que no vol el govern: una ciutadania organitzada.