La CUP demana que es cobreixin les places dels treballadors traslladats a la nova Biblioteca

El Ple municipal d'abril, que per sorpresa de totes només ha durat una hora i tres quarts, ha començat amb el tradicional donar comptes de les resolucions d' “Alcaldia de la núm. 13/14 a la núm. 38/14”, etc. una manera prou difícil de donar a conèixer als oients les decisions que es prenen.

S'ha aprovat una modificació de pressupost per crèdit extraordinari de 3.000€ a associacions de veïns i 14.500 a la nova pista de BMX. Sense entrar a criticar les actuacions en concret, des de la CUP votem en contra de la majoria de modificacions d'uns pressupostos que trobem allunyats de la realitat d'emergència social. En tot cas en les nostres al·legacions defensem, com a criteri general, que són les associacions, entitats i ciutadania les que haurien de gestionar les prioritats i ser protagonistes dels bens públics.

El govern ha aprovat la modificació de la Relació de llocs de treball: quatre treballadors de l'Ajuntament passaran a treballar a la nova Biblioteca Carles Cardó. Provenen de les àrees de Benestar Social, Territori i Sostenibilitat, Hisenda i Finances, i Serveis interns. Des de la CUP hem valorat positivament el procediment seguit de mobilitat interna voluntària dels treballadors, però hi hem votat en contra perquè no se substitueixen les places dels treballadors que es mouen. Tot i que en comissió informativa encara “no ho sabien”, la regidora Assumpció Cassanyas ha assegurat que algunes d'aquestes places sí que se substituiran. Curiosament aquesta afirmació contradiu la què Albert Batet ha fet assegurant que l'Ajuntament legalment no pot contractar nou personal, assegurant que les declaracions de Jordi Escoda (regidor de la CUP) eren mentida. De fet, Escoda ja ha matisat en la seva exposició que l'Ajuntament no pot contractar a no ser que sigui un cas excepcional, i dotar de personal una nova infraestructura ho és, com també ho ha estat altres casos en què al govern li ha interessat contractar nou personal. Cal recordar també que l'Ajuntament tanca cada any amb superàvits elevats i té la capacitat econòmica per contractar.

La CUP s'ha sumat a una moció d'ERC “en defensa de la gestió sostenible dels recursos hídrics de la conca de l’Ebre i el Delta”, a la qual hi hem pogut esmenar en el títol i en el contingut el reconeixement i protagonisme de la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE), però no hi hem pogut introduir una referència al biaix dels interessos privats en la gestió de l'aigua ni tampoc la referència al mini-transvassament de l'Ebre al Camp. En la presentació de la moció, Gerard Nogués (CUP) ha destacat que “hi ha consens científic, social i en teoria polític, sobre la nova cultura de gestió de l'aigua i que aquest és el camí a seguir”. En coherència amb això, Nogués ha demanat que Valls i els municipis del Camp renunciïn a la reserva d'aigua contractada perquè està sobredimensionada i ja no es donaran els creixements poblacionals previstos. Nogués ha recordat que ja hi ha hagut algun municipi que s'ha mostrat disposat a cedir aquesta reserva d'aigua que no fa servir al complex de Barcelona World. Des de la CUP proposem, en canvi, tornar-la al cabal de l'Ebre per salvar el Delta. Nogués també ha recordat que aquesta nova cultura de l'aigua implica superar els interessos privats i que ja no es tracta de mobilitzar formigó (en referència a les infraestructures) ni fer negoci amb els drets de l'aigua. La moció s'ha aprovat per part de tots els grups menys el PP.

També hem votat a favor de la moció del PSC per crear un Consell Municipal de la Infància, però hem estat crítics a la forma com es planteja i als perills i repercusions de fer-ho malament. Després de 10 anys d'experiències d'aquest tipus al país, ja sabem què funciona i què no. El consells d'infants que han funcionat són els que tenen al darrera un projecte de participació global o un projecte educatiu de ciutat, i a Valls no tenim cap d'aquestes eines. Nogués ha recordat que un consell d'infància és un procés d'aprenentatge i compromís amb la societat per part dels infants, però ha de tenir una correspondència en l'àmbit polític, i per això ha demanat que un futur consell d'infants sigui part orgànica de l'Ajuntament i s'inclogui en el futur Reglament Orgànic Municipal (ROM). Nogués també ha alertat que una iniciativa així no serveix perquè els responsables polítics es facin fotos amb els infants: “tot i que ells sàpiguen que només és un òrgan consultiu, s'ha d'estar disposat a assumir la seva feina”, “no pot ser com un més dels consells que tenim que no acaben de funcionar, perquè ens juguem el què pensarà una generació vallenca sobre la política local.”

Finalment, en el torn de precs i preguntes, hem demanat com és que no s'estan penjant els vídeos dels plens a la web de l'Ajuntament, tal com s'especifica en la moció presentada per la CUP i aprovada per unanimitat. L'alcalde ha respost que es deu a motius tècnics però que mantenen el compromís que sigui així. Sobre l'informe de la Sindicatura de Comptes alertant d'irregularitats als comptes de SAM Vias el 2011, hem demanat la convocatòria d'una junta extraordinària, perquè hi ha diverses coses que no es coneixien; aquesta proposta, que també ha estat feta pel PP, ha estat acceptada per l'alcalde.