La CUP debat la situació del 9N en una Assemblea Oberta a Valls

L'Esquerra Independentista decideix seguir endavant amb la campanya pel 9N

Valls, 15/10/2014. Ahir dimarts 14 d'octubre, la CUP va celebrar una Assemblea Oberta per explicar el procés de negociació entre partits pel 9N que hi ha hagut les últimes setmanes i per valorar l'estratègia a seguir a partir d'ara. La cinquantena de participants van poder preguntar sobre els detalls de les negociacions i després del debat van validar la valoració i l'estratègia de la CUP d'intentar garantir una votació el 9N, com a compliment del mandat popular.

L'Assemblea va valorar les diferències entre la consulta no refrendària i el nou “Pla B” proposat pel govern, per arribar a la conclusió que a grans trets són el mateix: és una votació adreçada a tota la població, convocada per la Generalitat, supervisada per funcionaris, amb garanties mínimes com la impossibilitat de votar dos cops, etc. Pel què fa a la no utilització del cens, que en canvi es crearà en el mateix moment de la votació, la CUP recorda que aquesta ja era una opció contemplada en el “Pla A” i que el mateix Oriol Junqueras ha validad púbicament perquè és la fórmula utilitzada en molts països democràtics. Finalment, la CUP recorda que en la primera reunió de partits es van proposar quatre opcions pel 9N, se'n van descartar dos (plebiscitàries i consulta organitzada per la societat civil) i que aquest “Pla B” fou un dels dos que van quedar sobre la taula. La CUP lamenta que s'hagi desprestigiat públicament aquest “Pla B” perquè no hi ha diferències importants respecte l'anterior situació.

Malgrat tot, la CUP recorda també que per a seguir endavant amb aquest “Pla B” cal que el govern accepti un seguit de garanties imprescindibles i s'hi comprometi, ja que la confiança està molt tocada pels reiterats incompliments per part de CiU dels acords entre els partits. Entre aquestes garanties hi destaca “No acatar cap altre suspensió de l’estat al pla que pot fer possible votar el proper dia 9N, en una lògica d’obediència al mandat popular”. Per la CUP al final tot es redueix en el compromís i la necessitat de desobeir en algun moment de tot el procés si és que realment es vol arribar al final.

Els membres dels òrgans nacionals de la CUP presents ahir a l'assemblea van fer un repàs dels dos anys de procés, per recordar que la CUP no ha dissenyat la concreció institucional d'aquest procés ni ha estat d'acord amb la seva plasmació concreta, encara que en general hi ha donat suport críticament o s'hi ha abstingut. En aquest sentit, també es va oposar al pacte de govern de CiU i ERC perquè vinculava el dret a decidir als pressupostos de la Generalitat, dues coses que mai s'haurien d'haver vinculat, i ara demana responsabilitats als dos partits perquè aquest pacte ha garantit doloroses retallades però en canvi no el mandat popular de votar sobre la independència. És per això que la CUP demana ara 'Que ningú faci cap pas enrere a l'hora de complir el mandat democràtic del carrer'.

Per la CUP unes eleccions anticipades o plebiscitàries no són cap substitut d'una votació popular sobre la independència. A banda del mandat popular, fins ara hi havia sis partits que donaven suport a la votació, però en unes eleccions pot ser que només dos partits incloguin en els seus programes una declaració d'independència, i a més les eleccions poden no anar tant bé com hom presuposa per a les forces independentistes. A més, la CUP es nega a traspassar una decisió popular a mans dels partits perquè aquests la interpretin, la negociïn i la potinegin. La votació popular és una arma que va més enllà, perquè si arriba ho farà per quedar-se; això fa por a la partitocràcia i per això alguns interessos fan el possible per tornar el protagonisme a les institucions.

Finalment, l'Assemblea Oberta va decidir continuar endavant amb les accions de campanya programades per part de l'Esquerra Independentista a Valls, i convidar a participar-hi a tothom qui s'hi vulgui implicar i comprometre, ja que ara és la millor oportunitat per a difondre la independència i els drets de la classe treballadora.

La CUP reafirma el compromís amb la consulta a partir de dues reivindicacions:

- La CUP continua defensant que malgrat tot, com sempre, la mobilització i l’activació popular son els que poden fer irreversible qualsevol procés. En aquest sentit, malgrat que una taula de partits defineixi un determinat terreny de joc, sabem que la independència només serà possible si el procés popular desborda els interessos partidistes i de classe.

- Crida als agents polítics i socials per tal que facin possible la consulta sense fer cap pas enrere. Urnes, urnes i més urnes era el mandat existent.

Finalment la CUP es reafirma en els seus principis i apostes polítiques, que són les que ha mantingut intactes fins el moment.

- El nostre país són els Països Catalans, que tenen el dret a l'autodeterminació i a la plena independència política, econòmica i cultural respecte d'Espanya, França i la Unió Europea.

- En el marc de l'estat espanyol, és impossible qualsevol procés d'autodeterminació sense la ruptura amb el marc jurídico-polític vigent, sense la desobediència amb la legalitat espanyola

- Que l'exercici del dret a l'autodeterminació passa per l'expressió de la voluntat popular en el marc d'un referèndum vinculant, i amb una pregunta binària sobre la independència, i per la materialització immediata de la decisió presa en referèndum per part del govern