El Ple de Valls aprova una moció en defensa dels afectats i afectades per hepatitisC i del seu dret a rebre tractament en el sistema sanitari públic

Els treballadors del PIUS tornen a protestar contra les retallades laborals i de serveis

Crònica del Ple Municipal de Valls del 06/02/2015.

El Ple municipal d'avui ha aprovat una moció presentada per la CUP en defensa dels afectats i afectades per hepatitis C i del seu dret a rebre tractament en el sistema sanitari públic. Per sorpresa nostra, la moció s'ha aprovat amb els vots favorables de CiU i ERC. Sorpresa perquè la moció fa una crítica frontal al sistema internacional de patents farmacèutiques i demana saltar-se-les en el cas del medicament que s'ha demostrat extraordinàriament eficaç en el tractament de l'Hepatitis C però que el Ministeri de Sanitat no l'està finançant pel seu preu abusiu.

El PSC s'hi ha abstingut perquè presentaven una altra moció “per una acció urgent, viable, i eficaç amb garanties per tots els afectats de l’Hepatitis C”, que també s'ha aprovat. Malgrat el títol, aquesta altra moció parla d'impulsar un pla de treball a la UE, crear un Pla Estatal per la malaltia, etc. tot de processos institucionals i sense garanties d'urgència que xoca amb la realitat: cada dia moren 12 pacients. Davant d'aquesta via, creiem que calen accions més contundents que afrontin el problema general de la màfia farmacèutica i l'abús de les patents, autoritzant l'abastament del mercat intern d'aquest producte mitjançant la fabricació de genèrics. La moció també reclama desenvolupar investigació farmacèutica independent de l’actual indústria, al servei únicament del desenvolupament científic i de la millora de la salut de la població, sent per això de titularitat i finançament públiques.

La CUP ha presentat aquesta moció recollint les peticions de les associacions d'afectats d'Hepatitis C i tenint en compte que a l'Alt Camp i a la Conca de Barbera, comarques a les quals dóna servei el Pius Hospital de Valls, hi ha un miler afectats d'Hepatitis C, segons el mateix hospital. Llegiu aquí la moció sencera.

Hem votat en contra de l'aprovació definitiva del Reglament del servei d’ajuda a domicili, perquè tal com vam denunciar en l'aprovació provisional, significa un pas més per a l'externalització definitiva d'aquest servei.

Hem votat a favor de la moció presentada per CiU “de suport a la simplificació de les obligacions tributàries per les entitats sense ànim de lucre”. Estem d'acord en què la nova Llei de l’Impost sobre Societats de PP és una aberració perquè les càrregues administratives que haurà de suportar el teixit associatiu serà insostenible en molts casos; però hem trobat a faltar el compromís de l'Ajuntament amb les entitats, establint un servei específic i actiu d'assessorament i suport. Recordem que amb aquesta llei totes les entitats sense ànim de lucre estaran obligades a presentar la declaració per totes les seves rendes, ja estiguin exemptes o no de tributar, i sigui quin sigui el volum d’ingressos de l’entitat.

En l'apartat de precs i preguntes hem demanat que el govern confirmés o desmentís que un càrrec de confiança del govern municipal està treballant per la campanya electoral de CiU i fins i tot es desplaça fora de Valls per fer-ho, en horari laboral, dos dies per setmana. Gerard Nogués ha demanat que aquestes pràctiques no es duguin a terme tot i que “confiem que no és veritat”, avançant-se a la resposta negativa de l'alcalde. Batet ha afirmat que ni tan sols ha començat la campanya, tot i que aquests últims dies molts ciutadans de Valls han estat enquestats per telèfon sobre preferències polítiques municipals.

En segon lloc, hem recordat que des de l'estiu que estem preguntant per les excavacions arqueològiques realitzades a la zona del Vilar i hem demanat què pensa fer el govern després de l'important resultat obtingut. Concretament, hem demanat al govern que és el moment per a donar una solució al fons arqueològic íber del museu de Valls, emmagatzemat per manca d'espai expositiu. L'alcalde ha anunciat que ja estan treballant en un projecte museístic per aquest fons, malgrat que en sessió informativa ho vam preguntar i no ens en van dir res. Aquests anuncis i primícies sobtades en Ple municipal acostumen a ser freqüents... però ja hem demanat conèixer els detalls del projecte i còpia dels informes existents.

Finalment, com a prec, el regidor de la CUP Gerard Nogués ha llegit el comunicat que el Comitè d'Empresa del PIUS ha fet arribar als grups polítics, demanant una solució al conveni laboral i denunciant les retallades a l'Hospital de Valls i la descapitalització general al sistema sanitari públic en benefici del privat. El comitè ha suggerit a Batet que inverteixi el temps que dedica a marejar els sindicats, a negociar amb Boi Ruiz el fi de les retallades, que enguany ha portat una reducció de l'aportació de la Generalitat al Pius, que es traduirà en un augment de les llistes d'espera. Els treballadors del Pius conviden la ciutadania a concentrar-se cada dimecres a les 12h a la porta de l'Hospital per denunciar les retallades laborals i de serveis.

Representants dels treballadors del PIUS han tornat a assistir al Ple denunciant el conveni laboral que el govern vol imposar unilateralment i que ja ha estat denunciat pels sindicats.

En aquest sentit, el Grup de Treball en Defensa de la Sanitat Pública de Valls, impulsat per treballadors i usuaris del Pius, es tornarà a reunir dimecres dia 11 a les 19.30 al C/Nou n.12 i anima a assistir-hi als usuaris de la comarca que vulguin involucrar-s'hi, com també a aquells que vulguin informar-se o tinguin dubtes i queixes sobre l'atenció sanitària que estan rebent. El Grup de Treball, que l'any passat va instal·lar taules informatives per ajudar els usuaris a fer valer els seus drets, vol reprendre la seva activitat local. Enguany el Grup de Treball a nivell del Camp ha protagonitzat una manifestació a Tarragona reclamant el servei d'Hemodinàmica 24 hores i ha aconseguit tancar una data i que s'avanci la posada en marxa d'aquest servei.