EL PLA DE TRANSPORT DE VIATGERS 2008-2012

 Fa pocs dies el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya obria el període d’informació pública del Pla de Transport de Viatgers 2008-2012. Segons la Generalitat, aquest pla preveu incrementar les connexions i oferta de transport públic per carretera i millorar les connexions intercomarcals. Pel que fa al transport ferroviari anuncia que el vol millorar dotant Tarragona, Lleida i Girona de nous serveis de rodalies, entre d’altres mesures.Després d’haver llegit el nou Pla de Transport de Viatgers des de la CUP volem fer-hi alguns comentaris, que per altra banda ja hem presentat com a al·legacions a aquest pla.En termes generals, i des del punt de vista de la ciutat de Valls, no hi ha canvis significatius en quant al transport de viatgers, tan sols s’incrementa l’oferta d’alguns serveis i se’n crea algun de nou. Aquest fet ens preocupa, donat que les poblacions veïnes com Reus, Tarragona, Vila-seca, etc. veuen altament millorat el transport de viatgers, en comparació a Valls, especialment pel que fa als serveis ferroviaris. Creiem que la capital de l’Alt Camp queda aïllada de les altres ciutats de la zona en quant a aquest servei ja que el Pla proposa 4 linies de rodalies amb epicentre a Tarragona i cap d’elles passa per Valls. Aquest fet pot afectar al desenvolupament socioeconòmic de Valls i de l’Alt Camp. Pel que fa a la connexió amb Barcelona o Lleida, aquest Pla no millora la situació que pateix la nostra ciutat, amb una oferta molt deficitària amb unes condicions molt precàries, els retards dels trens són constants i en la majoria dels casos cal fer transbordaments que no concorden en horaris a Sant Vicenç de Calders. També volem destacar que per a la realització d’aquest Pla no s’ha tingut en compte la demanda potencial, sinó aquella real, l’actual, fet que demostra que no hi ha cap voluntat de solucionar els greus problemes de transport de viatgers que tenen molts municipis com Valls. Així doncs aquest Pla fa que la nostra ciutat continuï arrossegant les mancances de Transport Públic i l’ús massiu del cotxe en els desplaçaments diaris per motius laborals, d’oci, etc.En quant a les línies d’autobús, al llarg i ample de tot el Camp de Tarragona, aquestes estan organitzades a mesura que s’han anat atorgant les concessions, sense una ordenació i planificació prèvia. Aquest fet comporta molts problemes, derivats l’entramat indesxifrable que composen aquestes línies. Des de la CUP pensem que cal una reestructuració, amb planificació i ordenació prèvies, de les línies de transport públic del Camp de Tarragona.Pel que fa al transport entre pobles de l’Alt Camp, aquest Pla, no diu res sobre la connexió entre pobles petits entre ells, i amb la capital de comarca. Si s’ha elaborat el Pla en funció a la demanda però no hi ha hagut mai una oferta, difícil és poder establir nous serveis. De nou s’ha tingut en compte la demanda real, no pas la potencial. Des de la CUP demanem que es creïn nous serveis de transport de viatgers entre els pobles de l’Alt Camp, i dels pobles a Valls, i que s’incrementi l’oferta dels que ja existeixen ja que la demanda potencial importantés important.Creiem també que és molt important crear d’immediat una xarxa de Transport Públic per accedir als Polígons industrials, especialment al de Valls. És important que els i les treballadores tinguin l’opció de poder moure’s amb transport públic, especialment perquè el fet de no disposar de vehicle privat no suposi un problema o factor discriminatori.  Des de la CUP creiem que les estacions són una peça clau per al transport de viatgers i aquestes han d’estar degudament condicionades, amb un ideal manteniment, serveis, neteja, etc. i especialment amb una correcta informació, en aquest sentit creiem que l’Estació d’Autobusos de Valls té un suspens absolut.