El Museu no pot implicar renunciar a les intervencions socials programades al Barri Antic

Valls, 03/04/2013. La CUP ha celebrat una Assemblea Oberta per debatre els pros i contres del nou projecte de Museu Casteller amb la quarantena de veïns que hi han participat. El debat ha girat al voltant de les contrapartides que el barri antic i la ciutat han de pagar pel nou projecte de museu i també s'ha expressat la frustració i el desengany que existeix pels retards i errors que s'acumulen com també per la situació de degradació creixent al barri antic.

La CUP demanarà al govern municipal que es comprometi a mantenir i executar els compromisos adquirits amb el barri per a combatre la degradació que pateix. La Llei de Barris fixava unes intervencions prioritàries que ara s'abandonen per a poder finançar el museu, bàsicament habitatge dotacional i protegit al C/Espardanyers i el C/Mossos d'Esquadra i un centre cívic a Ca la Mateueta.  Així doncs, demanem que l'Ajuntament es comprometi a dur a terme el projecte d'intervenció social que contenia el centre cívic, que n'ubiqui una part a la nova Biblioteca i que n'habiliti els espais, recursos i personal necessaris per a aquesta funció. Després que el 27 de març la CUP demanés públicament refer el pla d'usos de la biblioteca per poder assumir funcions de dinamització comunitària, el dimarts dos d'abril el govern va anunciar justament aquesta mesura, que acollim amb satisfacció; estarem atents a les propostes concretes i Pla d'Usos, però creiem que sense recursos econòmics propis no serà possible substituir el què havia de suposar el centre cívic.

Per altra banda, el barri necessita dinamitzar-se amb nous veïns i veïnes. L'Ajuntament s'ha de comprometre a fixar al calendari la construcció de l'habitatge pendent a la Biblioteca nova de Ca Creus com també la part d'habitatge de l'actuació a Ca la Mateueta. Una solució també és que l'Ajuntament faci una cessió d'ús durant alguns decennis dels solars que té al barri antic per a projectes de cooperatives d'habitatge.

El barri antic no es pot quedar sense les intervencions socials previstes en la Llei de Barris, davant la situació preocupant de degradació social d'aquest on, segons les dades del Pla d'Inclusió i Cohesió Social, s'hi concentra un major número de persones estrangeres i amb problemes socioeconòmics. Al barri li cal encara un projecte de transformació social, d'intervenció comunitària, de cohesió social i cultural, de treball amb les persones que estan a punt de caure en l'exclusió social i les que ja hi han caigut. I també li cal dinamitzar el seu veïnat: la cogestió de les noves infraestructures i l'assumpció de responsabilitats i presa de decisió en pot ser una mesura.

Una altra qüestió important, al nostre parer, és que la ciutadania hauria de tenir un paper més actiu en aquesta qüestió cabdal. No pot ser que un alcalde mogui les fitxes, intercanvii bens públics i mogui a plaer les prioritats d'una ciutat i d'un barri sense donar la oportunitat a què els veïns hi diguin la seva. Les prioritats de la Llei de Barris van sortir de la participació dels seus veïns.