El conveni de L'Ajuntament de Valls amb INCASOL suposa pagar el triple del preu real dels terrenys a Espardenyers

L'alcalde va anunciar un nou projecte per al museu casteller que incloïa un nou conveni amb INCASOL segons el qual ens cedien els terrenys del carrer Espardenyers a canvi del desenvolupament de Ruanes amb una nova parcel·lació favorable a INCASOL i al marge de l'ARE, que es retirava. Els terrenys d'Espardanyers passaven a estar en mans de l'Ajuntament a canvi que cedíssim l'aprofitament mig del nou àmbit de Ruanes a INCASOL per un valor d'1,8 milions d'€.

Albert Batet va facilitar la proposta de conveni als grups polítics i en va anunciar la seva aprovació pel Ple municipal del 12 d'abril, però finalment no es va incloure en l'ordre del dia. Des de la CUP lamentem que es continuï treballant des del secretisme i que no es comparteixi la informació, ja que esperàvem algun tipus d'explicació i ens hauria agradat discutir el contingut del conveni anunciat, que exposem parcialment en aquesta nota de premsa.

El nou conveni  està subeditat als interessos d'INCASOL pels següents motius:

1. - La proposta de conveni condiciona el POUM i obliga 'per real decret' al creixement de la ciutat per on té terrenys INCASOL
  2. - El preu dels terrenys a Espardenyers fixat pel conveni és totalment abusiu: 1.854574 €. La CUP ha calculat el preu real aplicant el valor del mòdul per habitatges socials a Valls, el valor màxim del sòl en habitatges socials (el 15% del valor del sostre edificable), el valor real de l'enderroc i aplicant una rebaixa del 20% sobre el cost teòric del sòl que actualment es recomana donada la greu situació de crisi. Segons les consultes de la CUP, el cost real dels terrenys d'INCASOL al carrer espardenyers és de 503.417 €. (Veure càlculs adjunts).
  3. - L’aprovació inicial del POUM amb els terrenys de Ruanes ordenats en més d’un sector, obliga a la retirada de l’ARE del Pla Director i a la seva publicació en el DOG, cosa que encara no ha passat i que demanem que es faci el més aviat possible per acord de plenari.

La CUP demana al govern municipal que rectifiqui el conveni i se'n faci un de nou més just per a la ciutat de Valls. La CUP creu que un nou conveni ha d'incloure la cessió d'ús dels terrenys d'INCASOL a Espardenyers per a què l'Ajuntament hi pugui fer el Museu Casteller. El govern municipal ha de demanar el compromís polític al govern de la Generalitat perquè això sigui així; cal recordar que la Generalitat ja no participarà en el finançament directe del museu i per tant li pertoca ajudar a tirar endavant el projecte de la manera que pugui. Una cessió d'ús dels terrenys per part d'INCASOL no implica cap inversió per part de la Generalitat. També cal recordar tot el benefici que va fer INCASOL amb la urbanització del barri del Fornàs, per tant, si no accedís a una cessió d'ús, seria vergonyós.

La operació a Espardenyers no pot hipotecar el futur creixement de la ciutat, per tant demanem que no es decideixi sobre Ruanes fins que no s'hagi fet el debat de ciutat i hagi passat aquest tema pel procés obligatori de participació ciutadana de la revisió del POUM. L'alcalde ha anunciat la retirada de l'ARE i la CUP creu que això ha d'anar acompanyat de tornar els terrenys a la qualificació anterior a l'ARE, és a dir a no urbanitzables. Per la CUP, desenvolupar aquest àmbit és créixer innecessàriament i això és contrari a un model de ciutat compacte i a un creixement comunitari i social sostenible.