El conveni amb INCASOL pels terrenys pel Museu Casteller és un xantatge

Valls, 03/04/2013. Després de fer un recorregut complert per tota la ciutat, la ubicació del Museu Casteller torna al barri antic. CiU i el PSC han fet volar molts coloms i ens han fet perdre molt de temps i diners; durant tot aquest temps des de la CUP hem intentat explicar a la ciutat i a les entitats, especialment les colles castelleres, els perills i inconvenients de lligar el museu a un projecte urbanístic que ha estat un fracàs a nivell nacional. Hem fet propostes complicades però necessàries quan tocava, com demanar el canvi d'ubicació abans de gastar-se els 400.000 euros del projecte executiu al Rec de la Cavalleria. Malgrat que el govern municipal no ens hagi escoltat en cap moment, malauradament veiem reconeguts molts dels anàlisis que hem anat fent, i ara toca analitzar el nou projecte.

Els veïns del Barri Antic es van manifestar el 2008 per demanar que el Museu Casteller no se n'anés a Ruanes, finalment serà així i des de la CUP creiem que és encertat, com també ho és rebaixar un projecte inicialment presumptuós. El què cal preguntar-se és: a canvi de què?

Es torna a barrejar el Museu Casteller amb interessos urbanístics

La CUP valora que el nou conveni amb INCASOL continua sent un xantatge a la ciutat, tal com ja ho va ser la vinculació del museu amb l'ARE de Ruanes. En aquell moment el govern municipal va argumentar que el museu casteller només es podia dur a terme urbanitzant Ruanes i aquest cop es torna a caure en el mateix xantatge. Segons la CUP, com també el posicionament que ha mantingut  la Plataforma Valls Viu, construir un nou barri a Ruanes implica anar en contra del model de ciutat compacta, recuperar la centralitat del barri antic i fomentar un creixement poblacional vinculat amb la ciutat.

Demanem al govern que assumeixi les recomanacions de la comissió territorial d'urbanisme i prioritzi els àmbits de desenvolupament urbanístic al voltant del barri antic. Si finalment s'opta per a planificar Ruans, s'ha d'evitar com sigui que es desenvolupi primer aquest l'àmbit que no pas els PMU el voltant del Barri Antic, com el Prado, Portal Nou i Hort del Carme. Les pressions d'Incasol no poden modificar les prioritats de Valls.

La Generalitat no té diners però té terrenys: que en cedeixi l'ús

La CUP proposa negociar amb la Generalitat i INCASOL la cessió temporal dels terrenys al C/Espardanyers, ja que aquests no tenen previst fer-hi res. A més, s'ha de criticar l'actitud d'INCASOL a Valls, que s'ha enriquit amb grans actuacions urbanístiques però en canvi no ha executat cap actuació estratègica d'interès públic. En la relació històrica entre Valls i INCASOL, és aquest últim qui n'ha sortit beneficiat, per tant és hora que retorni una part a la ciutat. Aquesta opció és de justícia quan la Generalitat ja s'ha desdit de finançar la part del museu que li pertocava: no té diners però té terrenys.

A nivell pressupostari qüestionem la viabilitat dels 700.000 euros en mecenatge i demanem que es facin públics els costos previstos de manteniment i funcionament de l'equipament i que es digui qui ho assumirà i com. Tenim pressupostada la inversió per al 2013 però en els propers anys ens podem trobar amb noves sorpreses.