Discurs de la CUP ran la investidura d'Albert Batet

Bon dia a tothom! Bon dia Sr. Alcalde, No els hi amagaré que avuí és un dia una mica estrany per a la gent de la CUP, i suposo que també ho és per a molts vallencs i vallenques. Per molt que ho intentem, crec que som molts que no ens acostumarem mai a les situacions anòmales que caracteritzen la política vallenca. De fet, ja saben que per Valls corre aquella llegenda que diu que St. Vicenç Ferrer va llençar una maledicció al nostre poble, i ens va condemnar a anar sempre al revés del món. Nosaltres no creiem massa ni amb llegendes ni amb malediccions, però  alguna cosa deu estar passant al nostre poble que fa que cíclicament en aquest ple es visquin situacions impensables, incomprensibles per molts de nosaltres. Sincerament els hi vull dir dues coses, cada cop que s’omple aquesta sala de plens de càmeres i periodistes que venen a cobrir un nou episodi estrambòtic del nostre Ajuntament, com a vallenc em sento incòmode i avergonyit davant de tot el país. Però també els hi vull dir una altra cosa, com a regidor de la CUP em reafirmo encara més amb el meu comprimís de representar a tota aquella gent de Valls que vol posar fre a aquesta trista trajectòria municipal, una trajectòria basada en els equilibris de poder polític, uns episodis que allunyen cada cop més a la ciutadania de la política municipal. Com a regidor i militant de l’Esquerra Independentista, tinc més ganes i més forces que mai per demostrar que la política i la democràcia a Valls poden ser molt diferents del que ens tenen acostumats. La política pot ser pròxima, popular i transparent, i pera conseguir-ho, la gent de la CUP seguirem treballant.Com a ciutadans podem pensar el que vulguem sobre els motius que han portat a la Sr. Dolors Batalla ha dimitir d’alcaldessa de Valls, però com  a representants municipals, de l’únic que ens hem de preocupar és de les conseqüències que tindrà sobre la ciutat aquest canvi en l’alcaldia. I és precisament d’això del que volem parlar.Tornem a estar en la pitjor de les situacions, en la provisionalitat. Des de les eleccions del maig del 2007 aquest ajuntament no acaba d’arrencar ni s’estabilitza. Vam començar amb un govern en minoria i provisional que buscava soci de govern. El van trobar, però precisament van escollir una alianza de la que ningú havia parlat en campanya electoral, una alianza que ningú es podia imaginar quan va emetre el seu vot. Llavors van venir mesos de negociacions pel cartipàs, una alatra dosi de provisionalitat. I ara, que semblava que el govern estigués estabilitzat, funcionant més o menys bé, però estabilitzat, es produeix un canvi sobtat en l’alcaldia que ha agafat a contrapeu fins i tot a bona part dels regidors i regidores del govern. És de preveure que es produirà una altra modificació del cartipàs, i per tant, tornarem a estar instal·lats en la provisionalitat. I tots sabem que provisionalitat vol dir que s’aturen les màquines de l’Ajuntament. Això no pot ser. Els hi demanem que es deixin estar de remodelacions i de canvis de cromos i que treballin més que mai. Que són molts i no es nota. Sr. Batet, Sr. Alcalde, vostè sap perfectamente, com tothom a Valls, que vostè no ha estat escollit pel poble de Valls per ser alcalde. En tot casé s totalment legal, i per tant no ens queda altre remei que acdeptar-ho. Però sap que sixò pesa, i pesa molt entre els vallencs i vallenques que comencem a estar tips de dreceres democràtiques. Tindrà feina senyor Batet. Sort. Em vull dirigir a vostè per recordar-li algunes de les coses que la CUP els hi va dir a CiU el dia del ple d’investidura com alcaldessa de la Sra. Dolors Batalla. En aquell Ple, la CUP va demanar una reflexió intensa sobre quina és la nostra responsabilitat, davant d’un evident distanciament entre les institucions i la gent. És a dir, entre nosaltres, la nostra feina, i la resta de vallencs i vallenques. Els hi vam dir que calia surtir d’aquesta democràcia blindada i bloquejada pels partits. Avui, la situació de distanciament entre Ajuntament i ciutadania s’ha fet més gran. Un pacte inverosímil entre CiU i PSC, un canvi d’ubicació del Museu Casteller mai explicat, i ara, un relleu a l’alcaldia. Davant d’això, la CUP continua sense poder creure en vostès per apropar la política  a la gent. En aquell ple també els vam demanar que fossin més dialogants i no fossin tan gelosos del seu poder. No ha estat així, precisament amb el pacte amb el PSC, i vostès sent més foros que mai, el diàleg amb nosaltres, però també amb bona part de la societat, no ha existit. Hi hagut molts monòlegs, però pocs diàlegs. Potser encara estem a temps de canviar-ho. I la tercera cosa que els hi vam dir en aquell ple: la CUP no es cansarà de generar i fer públics els debats que considerem necessaris per la ciutat, a nosaltres no ens fa por el conflicte polític. A dia d’avui els hi hem de dir el mateix, la CUP seguirà treballant amb la ciutadania per construir un discurs crític, molt crític, amb la vostra obra de govern. Esperem que ho sàpiguen encaixar, perquè en alguns moments de la legislatura no ha estat així. El debat no de fer por a ningú. Amb tot això el que volem és donar-los un missatge clar als responsables de CiU, i també del PSC. Els experiments i determinades actituts tenen conseqüències. Les coses no passen perquè sí, ni per culpa de maladiccions. Avui estem visquent un relleu a l’alcaldia de Valls perquè les coses no s’han fet bé. Segur que hi ha altres motius, però també aquest. Les actituts de monopolització del poder i de concentració extrema del poder que ha tingut aquest govern, poden portar a la situació actual, a que un dia per l’altre l’alcaldessa plegui i es generi aquest daltabaix. La concentració de poder no és positiva, i avui Valls està pagant les conseqüències d’aquest estil tan jeràrquic i tan piramidal de governar la ciutat. Aquest ha estat l’estil de governar fins ara, que no només hem patit els de la oposició sinó bona part de la ciutadania vallenca. Amb aquest canvi a l’alcaldia els hi demanem un canvi d’estil. Els que estan al cap d’amunt de tot són exemple i referent per molts, especialment per a la resta de regidors i regidores. I m’entristeix pensar que alguns de vosaltres, regidors i regidores, l’únic contacte que heu tingut amb la política és l’exemple i estil que s’ha vist a Valls fins ara. Esperem que no es pensin que el que han viscut fins ara a l’Ajuntament és l’única manera de fer política, que les coses en política municipal es fan així a tot arreu. No és veritat. La ciutat es pot portar amb menys autoritarisme, delegant molt més i amb transparencia. Sr. Batet, al seu voltant té regidors i regidores que poden ser molt vàlids per a la ciutat, però per això cal que no s’empatxi de poder i aprengui a ser un referent engrescador del seu equip.Sr Batet, amb l’experiència que he tingut aquest any i escaig compartint tasques a l’Ajuntament amb vostè he pogut comprovar tres coses, sobre vostè. En primer lloc, que sovint ha seguit un estil mimètic en les formes al de la seva antecesora, i això per nosaltres no és gaire bon senyal. També he pogut comprovar que vostè representa la dreta més ortodoxa dins de Convergencia, i això fa que la distància ideològica entre nosaltres i aquest govern sigui avui més gran. Però també és cert, que he comprovat com el tracte entre vostè i jo pot ser molt millor, que el que he tingut fins ara amb l’alcaldessa, potser per generació, però en tot cas, estic convençut que ens portarem millor. Felicitats Sr. Batet, gràcies per la feina feta, Sra. Alcaldessa.