CUP: el nou POUM ha de posar el comptador a zero en l'aplicació de la disciplina urbanística

CiU, PSC, ERC i PP passen de la resolució del Parlament que insta els ajuntaments a revisar les ordenances de civisme (seguretat, neteja, etc.) en aquells punts que estigmatitzen i penalitzen la pobresa

Crònica del Ple Municipal 06/06/2014

Al Ple Municipal del 06/06/2014 s'ha fet una segona aprovació del POUM, després d'haver detectat errors tècnics i d'incorporar millores importants en la proposta del sòl rústic. El portaveu de la CUP, Gerard Nogués, ha remarcat que “no és habitual una segona aprovació d'un POUM però en aquest cas ha estat imprescindible per millorar la gestió del sòl no urbanitzable”, que en la proposta inicial no s'adaptava a la realitat de Valls, tal com des de la CUP s'havia alertat. Amb el redactat inicial era molt difícil aprovar la construcció d'un magatzem agrícola; el nou redactat permet agrupar les finques agrícoles per arribar al mínim de metres quadrats requerits i facilita que es pugui fer al costat d'habitatges.

Nogués ha destacat que la situació de saturació i ocupació del sòl no urbà a Valls és excepcional, i per tant cal una proposta valenta de protecció, com la que s'ha presentat, que ha d'anar acompanyada d'una nova organització interna capaç d'aplicar la disciplina urbanística, sense la qual reformar el POUM no té sentit. Aquest és un dels pactes al què es va arribar en la primera aprovació inicial del POUM i s'haurà de desenvolupar i concretar durant els propers mesos; la CUP ja ha dit que aquest element serà indispensable per a l'aprovació final.

Nogués ha remarcat que a partir d'aquest POUM Valls posa el comptador a zero pel què fa a la tolerància de les construccions i usos impropis en sòl rústic; aquest és el missatge que la CUP vol que l'Ajuntament doni a la ciutadania. Per la CUP, la prioritat de la gestió del sòl rústic és protegir els usos agrícoles, el paisatge i els espais naturals, posant en valor aquests actius. Per això, la CUP demana que s'integri al POUM la Carta del Paisatge i s'apliqui, així com donar suport a iniciatives com l'Associació en defensa de la plana de secà de l'Alt Camp. En aquest sentit, la CUP creu que cal una estratègia conjunta de protecció del sòl rústic a nivell comarcal.

La proposta de POUM que ha arribat al Ple del 06/06/2014 és aquesta.

En el punt de precs i preguntes del Ple, la CUP ha preguntat quan es presentarà el Pla Local d'Habitatge, tenint en compte que el govern el va anunciar pel maig-juny. Nogués ha recordat que aquesta és la pota fonamental pactada en negociacions del POUM que falta i que també en condicionarà molt l'aprovació final.

Moció per fer front a la pobresa energètica

Aquesta moció la va presentar la CUP al Ple passat però va quedar sobre la taula perquè es va veure la possibilita de negociar-la i aprovar-la. La moció destaca que s’ha tallat l’electricitat a 1,4 milions persones i l’aigua a 300.000 a tot l’estat Espanyol, mentre les empreses subministradores tenen beneficis anuals de milers de milions d'euros. La moció ha estat presentada a petició de l’Aliança contra la pobresa energètica i en nom de les següents entitats:

Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya
Coordinadora d’assemblees de treballadors/es en atur de Catalunya
Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona
Front Cívic de Catalunya
Iaioflautes
Marea Pensionistes
Plataforma Afectats per la Hipoteca de Catalunya
Plataforma Aigua és Vida
Plataforma per una fiscalitat justa, ambiental i solidària
Unió de Consumidors de Catalunya
Xarxa per la Sobirania Energètica

Evidentment, ens hauria agradat aprovar la moció íntegra, perquè entenem que és la ciutadania organitzada i els qui pateixen el problema qui l’han elaborada, tanmateix no ha estat així.

La moció resultant de la negociació no és la que hauria presentat la CUP d’un inici ni la que li hauria agradat a l’Aliança, tot i així hem accedit a negociar i retallar-la perquè en aquest cas sí que es podien sumar petites millores i avenços.

Tenim la sensació que està passant una mica com en temes d’habitatge, que pas a pas i gràcies a la pressió ciutadana s’han anat guanyant petites victòries, però seguirem treballant perquè a Valls no hi hagi pobresa energètica i perquè les companyies elèctriques no es lucrin a costa de la ciutadania amb els preus abusius de l’energia.

A municipis propers hi ha ajuntaments que estan treballant fort per a resoldre aquests problemes, com és el cas de Martorell, que aquesta setmana ha aprovat donar ajudes a tothom qui no pugui pagar els subministraments amb una partida de fins a 800.000 euros (2'2% pressupost).

Aquesta moció ha servit també perquè s’elaborés un estudi sobre la situació de la pobresa a Valls, del qual hem estat coneixedors de la dada que 1 de cada 4 persones és pobre. És una dada que hem de tenir molt present i hem de treballar per a reduir-la.

La CUP ha aprofitat per demanar al govern que negocii amb les empreses solucions als talls de subministrament, tal com ja estan fent en altres municipis empreses com AGBAR, que cobreixen impagaments amb el seu fons social. Cal recordar que SOREA, l'empresa que dóna servei a Valls, forma part d'AGBAR, i per tant sembla factible arribar a un acord similar.

La moció, presentada amb el suport d'ERC, finalment ha estat aprovada per tots els grups municipals a excepció del regidor del PP, que s'hi ha abstingut.

Moció per revisar el Pla Local Seguretat Valls i altres ordenances amb elements que estigmatitzen i penalitzen la vulnerabilitat i pobresa

Quan es va aprovar el Pla de seguretat ja vam manifestar el nostre punt de vista envers aquest tema i també la nostra preocupació pel fet del tractament de les persones en situació de pobresa i exclusió social que se’n feia.

També vam manifestar les nostres consideracions i vam demanar de poder participar de la Junta de Seguretat Local, no només nosaltres sinó també les entitats socials, perquè són les que realment coneixen de primera mà les dades de pobresa (com per exemple les persones que viuen al carrer) i quina és la millor manera per a acollir-los i treballar per a treure’ls de l’exclusió social.

En el debat que vam tenir amb el regidor Enric Garcia es va fer evident que tenim dos maneres diferents d'entendre la seguretat, amb un Pla que reflecteix una anàlisi de la seguretat ciutadana molt basat en dades, en estadística de robatoris, d'actes vandàlics, de delictes.

Aquest és un enfoc molt dels cossos de seguretat, un enfoc molt dominant, i a la CUP li interessa introduir a la ciutat una altra manera d'entendre la seguretat ciutadana que parteix de la idea que una ciutat segura és aquella on les persones que hi viuen tenen menys risc de caure en l'exclusió social, especialment en aquest moment de crisi que sabem que el risc d'exclusió social és molt alt. Per tant, per la CUP és aquí on s'han de fer les polítiques de seguretat, la seguretat per nosaltres és això: prevenir el risc de caure en l'exclusió social. Aquesta és la manera de què els vallencs i vallenques estiguem més segurs a la nostra ciutat.

Veiem que es fa evident també dues maneres de resoldre els problemes de seguretat que ja tenim, no els que ens vindran, sinó els que ja tenim. Un, que és més l'enfoc d'aquest Pla, basat en el punt de vista dels cossos de seguretat amb millor i més presència de cossos de seguretat, més actius, més coordinats, sabem per experiències d'altres moments en què la nostra societat ha passat per moments de crisi, d'empobriment de la societat, que les mesures que es fonamenten sobretot en cossos de seguretat no són suficients perquè acabem desbordats com a municipi, com a país, per les situacions d'exclusió i les situacions d'inseguretat que es generen, per tant, la nostra aposta va molt més enllà, va en un altre sentit i és sobretot posar especial èmfasi en treballar amb els factors de risc, sobretot la falta d'ocupació, l'aprimament de serveis públics i en general la pobresa.

Aprofitant que es va aprovar una resolució al Parlament en el marc del Ple de la pobresa, que reconeix que hi ha ordenances de civisme i plans de seguretat que tenen aquest enfoc penalitzador de la pobresa i insta els ajuntaments a revisar-ho, hem elaborat aquesta moció que demana la revisió del Pla de Seguretat precisament en aquests termes.

Per a nosaltres, és especialment important que la Regidoria de Seguretat Ciutadana treballi colze a colze amb la Regidoria de Benestar Social i amb l'Acció Cívica i Igualtat, de la mateixa manera que treballen Via Pública i Mobilitat, ho ha de fer, creiem, intensament amb aquestes dues regidories i això no són reunions puntuals cada 6 mesos, això és un treball permanent de prevenció de l'exclusió i la reinserció social. Tenim un instrument que pot ser molt útil també pel Pla Local de Seguretat, que és el Pla Local d'Inclusió i Cohesió Social. És també en aquest sentit, que demanem aquesta revisió del pla local de seguretat .

A més del Pla de Seguretat, també demanem la revisió d’aquelles altres ordenances que entenem que penalitzen les situacions de pobresa i exclusió social, com la de neteja, que entre d'altres coses prohibeix estendre la roba als balcons i finestres que donen al carrer. Moltes cases, sobretot al barri antic, no estan adaptades ni preparades per a aquest requisit, de la mateixa manera que a moltes famílies els és impossible disposar d'una màquina secadora.

Ens ha sobtat molt l'abstenció del PSC i ERC a la moció i també que CiU hagi desoït una recomanació del Parlament, com també la seva ceguera en considerar que un Pla Seguretat i ordenances de civisme no pot tenir res a veure amb l'estigmatització i la penalització de la pobresa.

Set mesos resolent problemes tècnics per poder penjar a internet els vídeos dels plens

En el punt de precs i preguntes la CUP ha preguntat com és que encara no es poden veure els vídeos dels plens des del web municipal, tant com es recollia en els acords aprovats en la moció de la CUP del novembre del 2013. Aquesta pregunta, que ja es va fer en l'anterior Ple, ha rebut la mateixa resposta per part d'Albert Batet, que ha al·legat a problemes tècnics. La veritat és que ja no sabem què pensar, perquè amb anterioritat a la retransmissió en directe per internet part dels serveis municipals, la CUP ja ho feia a través d'un programa gratuït que deixa l'historial de vídeos accessibles per tothom en qualsevol moment.

Junta d'accionistes del Pius Hospital de Valls

S'ha presentat i aprovat l'auditoria externa anual, així com l'estat de comptes. La CUP ha declarat que el problema principal dels comptes de resultats són les retallades i les reduccions del concert per part de la Generalitat, tendència inversament proporcional a l'expansió de les mútues privades. En aquest sentit, Gerard Nogués ha alertat que “esperem que no estiguin temptats a aprofundir en el negoci de les mútues privades dins del Pius”; Albert Batet s'ha mostrat satisfet de la col·laboració amb les mútues i espera que no marxin mai a Tarragona.