[OPINIÓ] La segregació escolar a Valls

Durant el confinament la Fundació Jaume Bofill ha tret un estudi sobre la segregació escolar a Catalunya on ha comparat les dades de segregació escolar a diferents municipis, entre ells Valls.

L’estudi s’emmarca entre els cursos 13/14 i 18/19. Arrel d'aquest informe, la Fundació Jaume Bofill situa Valls entre el grup dels 44 municipis de més de 10.000 habitants (a Catalunya hi ha 122 municipis), que tenen un nivell de segregació molt alta i que ha empitjorat els últims 5 anys, en el cas de Valls a empitjorat a secundària, per contra a primària s’ha reduït relativament, no assolint els nivells òptims.

En primer lloc, la CUP aposta per garantir una xarxa de centres públics lliures de segregació per motiu d’origen, de classe, de gènere, etc. La segregació escolar té greus conseqüències en la cohesió social local i en el rendiment del conjunt del sistema educatiu. Des de la CUP fa anys que denunciem aquest problema i remarquem que les mesures aplicades per l’Ajuntament per fer-hi front s’han mostrat insuficients.

La mateixa Fundació Jaume Bofill va elaborar un estudi l’any 2011 anomenat “Projecte d’escolaritat i convivència a la Ciutat de Valls”, a petició del propi Ajuntament de Valls, on ens recomanaven dur a terme mesures d’èxit; algunes es van implementar, d’altres van quedar en l’oblit. En tot cas tampoc mai vàrem poder seguir analitzant aquest indicador, es va invisibilitzar, i no vàrem ser capaces de calendaritzar uns indicadors mesurables que ens portessin a reduir l’índex de segregació.

La segregació escolar és un problema molt greu a Catalunya. Les dades disponibles mostren que hi ha un desequilibri significatiu en la composició a les escoles, que comporta conseqüències perilloses per la cohesió social, la igualtat d’oportunitats i el desenvolupament del país i per tant també de Valls.

Durant l’última dècada s’han publicat multitud d’estudis alertant sobre aquesta amenaça però encara no s’estan aplicant mesures suficientment contundents a nivell nacional i municipal per mitigar-la. L’absència d’una resposta efectiva per fer front a la segregació escolar és especialment preocupant en el context actual, amb un augment ingent de l’atur i la precarietat.

La COVID-19 ha provocat una greu crisi sanitària que ha desembocat en una crisi social i econòmica. 12 anys després de la crisi financera del 2008, de la qual encara no ens hem recuperat, el món s’enfronta a una nova emergència que podria ser més intensa que la seva predecessora. El futur és encara incert, però hi ha indicis que apunten que en un context de crisi com aquest la segregació escolar pot augmentar, i tenir conseqüències irreversibles en una part de l’alumnat, especialment si els mecanismes d’escolarització equilibrada no són robustos.

Per això des de la CUP i amb la voluntat de seguir avançant per una ciutat més cohesionada hem presentat al ple del juny una moció amb 11 acords per desplegar mesures que ens poden permetre tenir un millor control per lluitar contra la segregació escolar. Tot i això confirmem la poca capacitat de liderar polítiques educatives locals i la no priorització d’aquest equip govern de tirar endavant per erradicar la segregació escolar i fer de Valls una ciutat més cohesionadora i inclusiva. Des e la CUP seguirem estant i treballant-hi.

 

Ester Huguet Roselló, regidora de la CUP de Valls

La segregació escolar té greus conseqüències en la cohesió social local i en el rendiment del conjunt del sistema educatiu.