L'Oficina de Turisme de Valls no forma part de la Xarxa d'oficines de turisme de la Generalitat ni complirà la normativa que les regula en el nou contracte de gestió
La CUP denuncia manca de planificació turística per Valls i demana una estratègia global i personal qualificat
Valls, 30/04/2014. Després de més de sis anys de retard en el concurs per la gestió de l'Oficina Municipal d'Informació Turística (OMIT), la CUP denuncia que el nou servei no s'adequa al Decret de regulació de la “Xarxa de Serveis d'Informació, Difusió i Atenció Turística de Catalunya”. En resposta a les aportacions de la CUP als Plecs del concurs, l'Ajuntament assegura que l'OMIT no ha de complir els paràmetres d'aquest decret perquè no forma part de la Xarxa d'Oficines de Turisme de Catalunya ni del Registre Turístic de Catalunya (RTC). Després que la CUP alertés en comissió informativa de les incongruències dels Plecs amb la normativa vigent en matèria de turisme, el regidor de promoció econòmica va instar a la CUP a demanar un informe al Secretari Municipal, que ha resolt que per formar part del RTC l'Ajuntament havia d'inscriure-hi l' OMIT abans del maig del 2012 i aquest tràmit no es va fer; malgrat això, el local llueix la placa acreditativa i consta al web de la Xarxa com a oficial.
Per la CUP és imprescindible que Valls, com a capital de comarca, formi part de la Xarxa d'Oficines de Turisme de Catalunya i demana al Govern municipal que realitzi els tràmits pertinents. Independentment d'això, creu que la OMIT hauria de complir amb tots els requisits mínims i estàndards de qualitat de les oficines que sí que hi formen part. En aquest sentit, la CUP va fer una sèrie d'aportacions als Plecs del concurs, informació que el Govern va presentar a l'oposició el 15 d'abril, un cop aprovada per la Junta de Govern i publicat a la web de l'Ajuntament, amb el procediment obert i sense opció a esmenes.
Dubtes en la viabilitat i qualitat del servei
Segons la CUP, les clàusules no fan referència explícita a l'obligació de complir amb les normatives específiques de turisme ni especifica les activitats mínimes i horaris obligatoris establerts per la Generalitat.
En els criteris de valoració es dóna punts a qui posseeixi una diplomatura en turisme o cicle superior especialitzat i al coneixement d'idiomes complementaris. Per la CUP, aquests coneixements haurien de ser un requisit, tal com s'estableix al Decret de la xarxa d'oficines turístiques, per garantir que l'OMIT estarà conduïda per personal qualificat. Com que la puntuació més important és per a aquella oferta que redueixi l'import anual a satisfer, sempre acabarà guanyant l'empresa que presenti una proposta econòmicament més baixa, per damunt de criteris de la qualitat del servei i de la garantia d'unes condicions laborals dignes per als treballadors.
La CUP tampoc veu clar que amb la dotació econòmica prevista de 38.500€ anuals sigui possible oferir el servei que es demana, ja que això equival a un sou i mig segons el conveni. Tenint en compte el descans setmanal i dies festius dels treballadors, les despeses de manteniment del local, material imprès i el marge de benefici industrial, sembla difícil cobrir totes les despeses amb aquesta aportació municipal i l'explotació de rutes turístiques, que és el què es preveu, sense que els serveis bàsics de l'OMIT es vegin afectats. La CUP recorda que el tècnic AODL en turisme actual ja costa 48000€ l'any.
La CUP ha demanat aclarir a què respon la definició en els Plecs de paquets turístics, en referència a la seva comercialització per part de l'OMIT, ja que legalment només les agències de viatges poden comercialitzar paquets turístics entesos tal i com la normativa els defineix.
Un cop establer-ta definitivament l'OMIT al carrer de la Cort, la CUP es pregunta què passarà amb els locals fins ara destinats a informació turística, el del Pati (sota la pèrgola) i el local de l'estació d'autobusos (tal com s'establia en Plecs anteriors), ja que els Plecs actuals deixen en mans de l'adjudicatari la possibilitat d'establir altres punts informatius a la ciutat. La CUP sempre ha vist imprescindible que el Museu Casteller inclogui un punt d'informació turística com a estratègia de promoció de la ciutat i la seva oferta, i creu que això s'hauria d'incloure en els Plecs actuals.
Sobre la relació entre l'OMIT i la marca de promoció de la ciutat “Visita Valls”, en referència a la possibilitat d'ajustar-ne les tasques o funcions perquè no es dupliquin, el govern afirma que són dues coses diferents i que “Visita Valls” no fa específicament promoció turística, malgrat que el seu nom així ho sembla indicar.
La CUP també ha demanat poder aplicar descomptes i gratuïtats en els serveis turístics per a les persones aturades.
Per tot plegat, la CUP posa en dubte que la nova gestió de l'OMIT suposi una millora substancial del servei; en tot cas es quedarà lluny de les expectatives generades i del què la ciutat necessita després de l'aposta i l'esforç econòmic que suposa el Museu Casteller.
Valls necessita urgentment personal qualificat i un Pla de Turisme
La CUP ha insistit reiteradament en la necessitat que l'Ajuntament de Valls, sense tècnics qualificats en turisme, arribi a un acord de col·laboració amb el Consell Comarcal de l'Alt Camp, que sí que en té, així com una important trajectòria de treball en marques com la Ruta del Cister; finalment i a petició del Consell Comarcal, sembla que hi haurà algun tipus de conveni del qual encara no es coneixen detalls. Per la CUP aquesta manca de personal qualificat en matèria de turisme i la poca visió del conjunt del territori i de l'oferta turística que s'hi desenvolupa, és incompatible amb l'aposta política que Valls necessita per desenvolupar el sector turístic i aprofitar l'impacte del Museu Casteller. La situació és tant precària que en la mesa de contractació de l'OMIT hi hauria d'haver el tècnic de turisme de l'Ajuntament, però com que no en té hi haurà “algú que faci alguna feina relacionada amb el tema”, segons els responsables del Govern municipal.
L'altre element que la CUP reclama des de fa anys és l'elaboració d'un Pla de Turisme homologable a altres ciutats i zones turístiques. Aquesta eina permet tenir una planificació i estratègia global per a desenvolupar el sector, aprofitar tots els actius i fer que se'n beneficii tota la ciutat. En diverses reunions, responsables de l'equip de Govern van assegurar a la CUP que sí que s'atendria aquesta necessitat, però ara s'assegura que ja es disposa d'un pla i de fet els Plecs del concurs en fan referència. Quan la CUP el demana físicament, el Govern es remet a l'estudi de la URV i a un pla de treball del tècnic AODL de turisme, documents que no tenen rang de Pla de Turisme.
La CUP també proposa com a element important per a una política de turisme local la municipalització de l'OMIT, acompanyada de la creació d'una estructura tècnica estable i d'acords i convenis amb la resta d'administracions que fa anys que compten amb polítiques pròpies de turisme. L'Ajuntament necessita la capacitat d'incidir directament en els serveis turístics, acumular experiència i millorar l'estratègia i els serveis cada dia, per tal que el Museu Casteller tingui un impacte real en tota la ciutat i esdevingui un element multiplicador en l'economia i la societat local.
Finalment, la CUP espera que el projecte de gestió del Museu Casteller que es presentarà al juny inclogui aquest darrer objectiu i estratègies per a assolir-lo.