La CUP pacta avançar la construcció de la rotonda dels Pisos de Clols

Crònica del Ple Municipal de Valls, 06/03/2015. Al Ple d'avui s'ha aprovat el Pla de Mobilitat Urbana amb importants modificacions de la CUP, entre les quals donar una solució a mig termini per als problemes de seguretat viària de l'N-240 als Pisos de Clols.

 

El govern municipal ha donat compte de la liquidació del pressupost del 2014, documentació que els grups municipals tenen des d'ahir, de la qual el regidor de la CUP Jordi Escoda n'ha criticat la política d'acumulació de romanents positius: “aquests 2'5 milions d'euros pressupostats que no s'han gastat s'haurien d'haver dedicat a programes socials, d'ocupació o dinamització comunitària”. Escoda ha qüestionat que sigui bo acumular superàvits en temps de crisi i ha criticat que no s'hagin gastat algunes partides de caràcter social com la de ProValls (servei d'habitatge), 33.000€ gastats de 50.000 pressupostats, Programa Joves (-3500€), foment de la convivència ciutadana (-2.089€), Programa d'Anteció a les Dones (-5.819€), activitats d'ensenyament (-1.481€), activitats d'educació infantil (-3.787€) o dinamització d'activitat comercial (-1.500€). Escoda ha explicat que tot i tractar-se de partides petites, entenem que poden tenir un impacte important en cadascuna d'aquestes àrees d'intervenció. Aprofitant que la regidora Assumpció Cassanyas (CiU) ha fet una valoració de l'estat financer de tota la legislatura en aquest punt, Escoda ha reconegut la feina positiva en estalvi i sanejament de l'Ajuntament però ha trobat a faltar una part d'autocrítica per part del govern, referint-se al polèmic Pla d'Ajustament al qual es va acollir l'Ajuntament, que s'ha demostrat que no necessitàvem i que va servir per retallar condicions laborals i fer por als treballadors davant les negociacions dels convenis laborals.

 

El Pla de Mobilitat Urbana (PMU) s'ha aprovat per unanimitat i acompanyada per una moció que recull els acords que el govern ha arribat amb la CUP aquesta darrera setmana:

  1. El Pla Especial de Torrents fa una proposta de mobilitat nova i de gran impacte a la ciutat, amb camins i vials per a bicicletes, s'han d'integrar al PMU. Aquesta qüestió de lògica plantejada per la CUP el maig del 2014 no ha estat reconeguda fins ara, que ja és massa tard per a incloure-ho en el PMU i ha hagut de ser inclosa en la moció adjunta. Nogués s'ha mostrat perplex: “com us pot costar un any d'entendre que si dos equips tècnics treballen sobre mobilitat, s'han d'asseure plegats des del primer moment?

  2. Un Pla de Mobilitat específic per al polígon industrial ha estat la reivindicació més important de la CUP en el PMU. Finalment el govern ho ha hagut d'incorporar (el finançament i l'execució durant el primer sexeni) perquè la Generalitat li ho ha demanat, evidenciant altre cop la manca d'atenció del govern cap a les propostes de la CUP, que sovint acaben caient de madures.

  3. Racionalitzar l'impacte circulatori del transport escolar comarcal: cada dia autocars provinents de diferents punts de la comarca es passegen de punta a punta per Valls, quan segurament hi hauria una forma més lògica de fer-ho evitant tants desplaçaments en hora punta. En això hi té a veure també una possible zonificació del mapa escolar d'educació secundària per a la comarca. És per això que la CUP ha demanat sempre un debat amb el Consell Comarcal per proposar i estudiar mesures, petició que finalment el govern recull tard i sense possibilitat d'integrar-ho en el PMU.

  4. Solucions per als problemes de seguretat viària de la N-240 al seu pas pels Pisos de Clols, punt en el què ja hi ha hagut diversos accidents. Els veïns fa anys que demanen la necessitat d'una rotonda a l'encreuament amb la carretera de Puigpelat i més seguretat en el pas de vianants i semàfor que travessa la carretera i que també ha provocat accidents amb els vianants. La CUP va aprofitar fins i tot la visita del Conseller Santi Vila en l'acte de traspàs de trams de carreteres urbanes a l'Ajuntament, per a reclamar l'avançament de la construcció de la rotonda, que el govern municipal ha deixat sempre vinculada a l'execució del POUM, és a dir, a la construcció del vial que ha d'unir en un futur molt remot el Vilar amb els Pisos de Clols. Finalment a últim moment el govern ha volgut pactar amb la CUP una declaració de compromís en què deslliga la rotonda del POUM i que acorda “posar tots els recursos humans i econòmics necessaris i treballar conjuntament, davant de les diferents administracions competents, per avançar, com més aviat millor, la construcció de la rotonda i solucionar la problemàtica històrica.”

 

Gerard Nogués ha lamentat que des de l'aprovació inicial fins a la final el govern no hagi volgut avançar en cap d'aquests aspectes i que a l'últim moment hagi canviat d'opinió, acceptant en gran part les peticions de la CUP però fora del PMU i en format d'acord en una moció.

Nogués ha avisat que en la propera aprovació del Pla Local d'Habitatge la CUP no acceptarà aquest funcionament i que si el govern vol el seu vot favorable, com ha demostrat voler amb el PMU, ha de començar a debatre-ho per a poder incloure els acords en el document del Pla i no en una moció.

 

Nogués ha recordat que “Valls és conegut per les seves deficiències en mobilitat i connexió amb el país”, motiu pel qual la CUP tenia moltes expectatives posades en aquest PMU, que malauradament no s'ha aconseguit millorar pel què fa a la connexió ferroviària, després de l'exclusió de la ciutat del servei de rodalies del Camp.

El PMU també inclou la possibilitat d'incorporar nous agents socials a la Taula de Mobilitat de la ciutat, que per Nogués ha quedat demostrat que és totalment necessari després de veure les aportacions d'escoles, AAVV i altres entitats: “alguna cosa ha fallat a la Taula de Mobilitat si fins ara no s'ha escoltat la petició dels Pisos de Clols pel què fa als problemes de seguretat viària en aquest barri”.

El nerviosisme d'Albert Batet ha estat evident quan ha intentat fer creure que la CUP estava en contra de la rotonda dels Pisos de Clols, perquè va votar en contra de l'ARE de Ruanes, segons ell la única forma de realitzar aquesta infraestructura i el pont del Vilar. Nogués ha respost a Batet “sap perfectament que això és mentida perquè n'hem parlat molts cops” i que la CUP ha proposat una alternativa viable de construcció d'aquestes infraestructures a través de l'aprofitament mitjà del POUM i sense haver de passar pel peatge de l'ARE o d'un barri nou. Nogués ha recordat que el govern sempre havia dit que això era impossible i al final els tècnics han donat la raó a la CUP.

Finalment Nogués ha explicat el vot positiu de la CUP: “segueix havent-hi grans dèficits de mobilitat a Valls tot i haver fet un Pla de Mobilitat, però hi votem a favor per les importants millores de la CUP incorporades.”

 

El Ple ha aprovat l”adhesió de l'àmbit territorial de Valls al territori LEADER gestionat pel consorci LEADER de desenvolupament rural del Camp”. Això vol dir que ara ens hem de gestionar aquests fons europeus amb altres comarques. Gerard Nogués ha destacat que aquest punt no és menor ni burocràtic i ha recuperat la mateixa proposta que la CUP ha fet al Consell Comarcal: la protecció i promoció econòmica de la Plana de secà de l'Alt Camp. Per la CUP cal pactar una estratègia clara i definida de comarca per a l'ús dels fons europeus, tal com han aconseguit fer en comarques veïnes, traient-ne més profit, però que a l'Alt Camp hem repartit en iniciatives aïllades i de menys abast.