Al centre... les persones?
Valls volia posar les persones al centre, però de moment ens estan quedant a la perifèria, o al centre, però en un centre que cau a miques: el centre, les persones i els problemes. I en aquest degoteig de coses que cauen continuem tapant amb lemes propagandístics, la desídia i la manca de compromís amb els problemes més greus que pateix la ciutat.
I amb això no volem pas dir que no sigui la mar de bonic canviar de nou el disseny del passeig Tarradelles del Fornàs - perquè devia ser una verdader problema que afecta a moltes persones -, o bé canviar la vorera del Passeig de l'Estació - en una zona ja amb una gran franja peatonal -, o el carril bicicleta que avergonyit entra i surt de les nostres vi(d)es en intents desesperats de trobar un lloc pels potencials ciclistes sense haver d’acabar matant els potencials vianants, o la recuperació de la Font de la Manxa, la font lluminosa vallenca, també coneguda com la nostra font màgica de Montjuïc. Tot això sumat a cotxes que cremen, carreres entre mossos i traficants i d’altres passa-temps de novel·la negra, ens quedarà un any de campanya que ens tindrà despistats i entretinguts.
I tot això fora simpàtic si no fos perquè el que passa al nostre poble és molt greu. I és fruit d’unes polítiques poc compromeses, d’un Consistori poc madur que no es mulla més enllà dels genolls, a risc d’enganxar-s’hi els dits.
Valls té un problema de gestió i atenció a les persones. Si a això li sumes una política interna de recursos humans que fa anys que destaca per la seva escassetat, manca de reconeixement i cura dels treballadors i treballadores, ens carreguem la mà d’obra que ens ha d’ajudar a solucionar els problemes. Ara mateix, a Serveis Socials, per exemple, hi ha ajuts d’urgència que estan pendents de resoldre des del mes de juliol. Això significa que la situació ja no és una urgència, sinó que esdevé una emergència, i que enlloc d’apropar les persones les allunya dels serveis públics.
Seguim. A dia d’avui per poder demanar hora a Serveis Socials hi ha una llista d'espera de més d'un mes. Per això, cada dia posem més en dubte el que va dient l'Equip de Govern que “la seva prioritat és l’atenció a les persones”. Per acabar-ho d’empitjorar, aquesta setmana passada els usuaris que hi acudien es trobaven amb un cartell que indicava que l’horari de la finestra d’orientació al públic era només “de dimarts a divendres d’11h a 12h” per manca de personal d’administració. Els recursos humans dels que disposem són escassos i insuficients, i això repercuteix negativament tant en la ciutadania com en els propis professionals, obligats a estar constantment sobrecarregats de feina. I qui són els perjudicats? La ciutadania, de nou: les persones al centre. Al centre, amb els problemes. Al centre dels problemes.
L'emergència que estem patint post-pandèmia ens obliga a agilitzar processos. És urgent incidir en la vulnerabilitat, en l’acumulació de problemes d’un sector de la societat, en la sobrecàrrega de les treballadores d’algunes àrees d’aquest ajuntament.
Les paraules sostenen la realitat. Sovint més del que caldria. Per això no demanarem que es canvïi l’eslògan; ja hi estem d’acord: les persones al centre. Ara comprometem-nos amb les polítiques, introduïm les cures com a valor i mètode, incidim en les plantilles de serveis socials i en els problemes de la ciutadania i fem que l’eslògan serveixi per alguna cosa més que per una campanya electoral.
Assemblea Local de la CUP de Valls
Valls, 24 de novembre de 2022
Tot això fora simpàtic si no fos perquè el que passa al nostre poble és molt greu. I és fruit d’unes polítiques poc compromeses, d’un Consistori poc madur que no es mulla més enllà dels genolls, a risc d’enganxar-s’hi els dits.