El Ple de Valls dóna suport a la presència militar a l'Espai de l'Estudiant

Per segon any consecutiu, la Crida per Valls – CUP va intentar que des de l'Ajuntament es donés suport institucional a l'IEV en la gestió i preparació de l'Espai de l'Estudiant. La petició era tant simple com demanar la creació d'una comissió entre l'Ajuntament i l'IEV per a dedicar tot un any, fins a la propera edició, a estudiar i trobar un suport jurídic que permetés als organitzador prohibir la participació de l'exèrcit en un espai de promoció educativa com és l'Espai de l'Estudiant.

Les argumentacions que es van sentir al ple per a defensar que en votarien en contra no van ser tant diverses entre partits. Un argumentari recurrent va ser dir que l'exèrcit pot ser una sortida digna pels joves que es troben a l'atur per fer-hi carrera. L'equip de govern també compartia aquest argument, tot i que va fer èmfasi amb que no podien votar a favor per no condicionar a l'IEV en la seva tasca. Per la seva banda, Martí Barberà (Unió) va queixar-se que la CUP ampliés la petició a tots els cossos de seguretat.

Per la Crida per Valls-CUP, l'exèrcit no és una sortida digna per ningú. Tot i no poder donar dades concretes perquè l'opacitat de la institució ho fa difícil, l'índex de suïcidis i depressions dins l'exercit és alt. Els abusos de poder s'amaguen i les novatades estan a l'ordre del dia. És una estructura jeràrquica i autoritària, els seus membres no es poden sindicar, no poden queixar-se dels seus superiors i qualsevol intent de dissidència és durament penalitzat. Tenen tribunal propi, amb lleis i procediments propis. No hi ha cap control real ni eficaç de què passa dins les casernes. Els jutges dels seus tribunals també són propis, no tenen control extern, el Tribunal Suprem (sala cinquena) fa les funcions de l'antic Consejo Supremo de Justicia Militar, i està formada també per militars, la majoria d'ells generals o almiralls, i no hi ha cap dona.

A l'argument que s'ha de donar l'oportunitat als joves per a què trobin la seva vocació dins l'Espai de l'Estudiant, la CUP creu que des de les administracions públiques s'han de vetllar per tal que els joves trobin un ofici que aporti valor afegir a la societat, i aprendre a matar, segons els cupaires, no n'és un. La CUP va preguntar què passaria si una escola de mercenaris demanés posar un stand al salò. Per la CUP tots dos cobren per matar, la única diferència rau en que el militar té el suport institucional i el monopoli de la força bruta, i està autoritzat a disparar i bombardejar, amb la possibilitat real de ser condecorat posteriorment a la gesta.

Els regidors de la CUP van mostrar la seva sorpresa i indignació quan el Sr. Cartanyà va titllar de «lamentable» que la CUP insisteixi any rere any en presentar aquesta moció. Jordi Robert, va recordar-li que ERC al Parlament va presentar una moció similar per la retirada de les forces armades del Saló de l'Ensenyament de Barcelona (1141/X). La CUP es va mostrar perplexa davant aquesta intervenció del regidor d’Esquerra i seguirà presentant la petició perquè les armes no eduquen, les armes maten.

La CUP també va voler felicitar a l'IEV per la feina que fa a l’Espai, i va voler fer palès que aquesta moció, en cap cas i des de cap punt de vista, és un atac a l’institut. Ans al contrari, la CUP intenta ajudar a l'IEV a tenir els suports necessaris per a poder-se plantar davant el Ministerio de Defensa, que és una institució espanyola de la qual també hem de començar-ne la desconnexió.

La Crida per Valls – CUP és obertament antimilitarista, i així queda palès en el seu programa electoral quan afirma que treballarà per la desmilitarització de la societat. Amb aquesta moció volia fer un pas més cap a una societat més justa i més amable. Afirmen que el proper any tornaran a intentar-ho.

La CUP es mostra sorpresa que el consistori no vulgui treballar amb l’IEV per evitar la militarització de l’esdeveniment