CIUTAT FEMINISTA

El que cal és actuar per…

1. Crear la regidoria de feminismes i LGBTI, ampliant el pressupost i els recursos humans destinats a aquesta àrea per desplegar la perspectiva feminista de manera transversal a totes les àrees de l'Ajuntament. Dotar el SIAD i el SAI de l'estructura necessària, ja que fins el dia d’avui aquesta ha estat insuficient.
  2. Dur a terme accions feministes permanents i que comportin un canvi social real, fent campanyes regulars més enllà del 25 de novembre i el 8 de març. Les accions han de generar transformacions reals en la societat vallenca per tal d’acabar amb la violència masclista de forma definitiva. Una ciutat segura és una ciutat on cap dona o persona del col·lectiu LGBTI pateix violència masclista.
  3. Crear un Consell de Feminismes i LGBTI que substitueixi l’actual Consell de Dones, dotant-lo de contingut i debat crític i conscient, i convertint-lo en una eina de transformació social amb poder decisori que abordi les problemàtiques vers les violències i discriminacions des d'una mirada transversal i interseccional.
  4. Crear un protocol d’abordatge de les violències sexuals en entorns festius, anant més enllà dels Punts Liles. La perspectiva feminista ha de ser transversal al llarg de tot l’any i en tots els actes, així com en totes les entitats de cultura popular. L’abordatge ha de ser integral en els espais festius, tant diürns com nocturns, i ha de contemplar tots els entorns de consum de drogues i alcohol.
  5. Tolerància zero amb els abusos sexuals a menors, establint els mecanismes necessaris per a la prevenció, detecció i abordatge de possibles abusos sexuals a menors que puguin tenir lloc a qualsevol àmbit públic i privat, així com a qualsevol entitat o associació.
  6. Afegir als convenis i a les subvencions de les entitats amb l’Ajuntament l’obligatorietat de comptar amb un Pla d’igualtat, un protocol de prevenció i abordatge a les agressions masclistes i abusos sexuals a menors, acompanyant aquelles entitats que no hi poden fer front.
  7. Crear un Centre d’Informació, Recursos i Recerca feministes ubicat a l’edifici del Parc Barrau, situant-hi la regidoria, el SIAD i el SAI, a més de ser l’espai de reunió del Consell de Feminismes i LGBTI i totes aquelles entitats relacionades que ho sol·licitin.
  8. Crear borses de treball per a persones LGBTI, treballant per millorar l’ocupació dels col·lectius amb dificultats per la inserció laboral, posant especial èmfasi en el col·lectiu trans.
  9. Elaborar una estratègia municipal de prevenció i promoció de la salut mental, apostant per donar una resposta comunitària i col·lectiva a les experiències de patiments psíquics de les persones en un moment d'empitjorament de les condicions de vida.
  10. Crear els Grups de Suport Mutu (GAM) en Salut Mental, prioritzant la població jove, esdevenint espais segurs, basats en l’horitzontalitat i l'autogestió que permeten acompanyar-se col·lectivament. Els GAM tindran un funcionament assembleari, autònom i sense la presència de "persones expertes".
  11. Facilitar atenció psicològica de qualitat a l’abast de tota la població, creant mecanismes que fomentin l’accés a tothom que ho necessiti. Moltes persones que tenen patiment psíquic no poden pagar-se un servei privat d’atenció psicològica, i l’Ajuntament ha de donar-hi resposta.
  12. Abordar les situacions de soledat no desitjada introduint un enfocament preventiu i comunitari. La soledat no desitjada és un dels motius que fa que la salut mental de les persones empitjori, sobretot en les persones grans i les que estan en situació de dependència.
  13. Crear un pla municipal de lluita contra el racisme, vetllant per la protecció i garantia dels drets de les persones racialitzades, actuant davant de qualsevol agressió feixista o racista que hi hagi al municipi i aportant assessorament legal a les víctimes d’agressions.
  14. Monitorar i auditar les pràctiques de les policies locals, prohibint les identificacions per motius ètnics, i realitzant de forma paral·lela formacions específiques a tot el cos sobre drets humans, discriminacions i moviments migratoris.
  15. Ser ciutat d’acollida, oferint condicions de vida dignes a persones refugiades, sol·licitants d’asil i nouvingudes per motius polítics, de conflicte bèl·lic, pobresa o crisi climàtica.
  16. Crear l’Oficina de vulneració de drets, destinada a recollir les queixes interposades per qualsevol persona en relació amb una discriminació per raó d’origen, ètnia, diversitat funcional, sexe, gènere, orientació sexual o identitat de gènere, religió o creença filosòfica, lingüística, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  17. Crear polítiques públiques destinades a combatre la desinformació propagada per la ultradreta i el feixisme (fake-news i dogmes basats en estigmes), desenvolupant formacions a voluntariat “antirumors”, creant contingut divulgatiu a xarxes socials i a la premsa local.
  18. Elaborar un programa municipal de promoció de la Salut, i de Prevenció i Tractament del consum de drogues, atenent els consums recreatius i evitant que aquests esdevinguin addiccions.
  19. Treballar la prevenció de les addiccions, sobretot mitjançant els centres escolars i les regidories de joventut, esports, serveis socials i educació amb programes específics.
  20. Crear un espai multifuncional de reducció de danys, amb l’objectiu de disminuir les conseqüències negatives que té el consum de drogues, tant per a la persona consumidora, vetllant per la seva salut física i psicosocial, i motivant-los i facilitant l’accés a un tractament, com per al seu entorn. Aquest ha de ser un espai de trobada, suport i seguiment de les persones que consumeixen drogues.
Fitxer: