AIGUA, ENERGIA I ALIMENTS

El que cal és actuar per…

1. Elaborar el Pla de Transició Energètica Municipal, avançant cap a l’autosuficiència energètica per mitjà de l’autoproducció d’energies renovables i la municipalització de la xarxa de distribució de l’energia.

2. Donar suport municipal a la creació i gestió de comunitats energètiques locals, apostant per un model de producció i consum energètic local i cooperatiu, fent especial èmfasi en l’ús de sostre industrial i públic, i respectant el territori.

3. Adaptar els equipaments municipals perquè esdevinguin espais eficients energèticament, especialment aquells que tenen un consum elevat com són els equipaments esportius.

4. Apostar per la creació d'una Agència de l'Energia a nivell comarcal, facilitant el control i optimitzant la factura energètica local, amb l'objectiu de reduir-ne la despesa, implementar mesures de reducció i coneixement del consum realitzat.

5. Impulsar l'energia minieòlica, mitjançant la instal·lació de torres eòliques petites i la creació de comunitats energètiques als barris i a comunitats veïnals per tal de basar la producció en un model a escala més local.

6. Realitzar auditories energètiques municipals i a l’abast de tothom per una reducció significativa del consum energètic, promovent una nova cultura de l’energia on s’estableixin els drets i deures individuals i col·lectius necessaris per assolir aquest repte.

7. Fer front a la salut i a les emergències climàtiques locals des dels equipaments municipals, oferint, per exemple, un horari ampliat de la biblioteca - entre altres - com a refugi climàtic per qui ho necessiti.

8. Recuperar el Mercat Central Municipal potenciant la producció local i ecològica, fent ús de la zona peri-urbana del municipi per a una producció real de km 0, afavorint l’accés a terres de cultiu, i apostant pel consum de proximitat i ecològic, caminant així cap a la sobirania alimentària.

9. Desenvolupar i enfortir els circuits de comercialització i la venda directa, reivindicant-los com a elements indispensables de la creació de sistemes agroalimentaris justos i sostenibles.

10. Impulsar les bones pràctiques als restaurants i menjadors escolars i col·lectius del municipi, basant-les en criteris de sobirania alimentària. Difondre les experiències de menjadors escolars gestionats per AFAs que funcionen i incorporen criteris agroecològics.

11. Municipalitzar la gestió de l’aigua amb un control i amb una renovació i gestió de la xarxa més eficient, introduïnt mesures d’estalvi municipal per fer front a l’emergència climàtica, i garantint la transparència en la gestió dels recursos públics.

12. Impulsar accions de resiliència al territori davant de l'augment de l'estrès hídric, promovent mesures que millorin l'absorció i retenció d'aigua en el sòl, tant a nivell urbanitzat com no urbanitzat: recollida d'aigues pluvials, línia clau en terrenys conreats i no conreats. Establir el criteri d’espècies autòctones mediterrànies a les zones enjardinades per l’estalvi hídric.

13. Dotar el Pla Especial dels Torrents d’una inversió anual per tal d'iniciar la recuperació i integració dels torrents com a veritables espais naturals de l'interior de la ciutat, modificant decididament la situació actual de marginalitat. Realitzar actuacions immediates en zones estratègiques dels torrents com l’eliminació d'espècies invasores, la plantació d'espècies autòctones, l’adequació d’accessos i prioritzar accions de restauració en talussos que presentin problemàtiques.

14. Elaborar un Pla Local Residu Zero, comptant amb la participació dels diferents agents socials, polítics i econòmics. El Pla incorporarà l’obligatorietat de fer prevaldre la reducció de l’ús, la reutilització, el reciclatge i la recuperació dels materials abans que la incineració i l’ús dels abocadors; i promourà un servei de lloguer de vaixella reutilitzable municipal des de la deixalleria oferint una alternativa a les vaixelles d’un sol ús.

15. Municipalitzar el servei de recollida de brossa i jardineria, implementant el model de recollida porta a porta al centre històric i a altres barris de la ciutat. Treballar de forma conjunta amb el comerç i l’hostaleria per tal de millorar el sistema de recollida de residus com la recollida de cartrons comercials i l’oli usat.

16. Aplicar taxes de residus que integrin sistemes de pagament per generació on qui més paga és qui més residus produeix, tant pel que fa a residus domèstics com comercials.

17. Crear petites deixalleries de proximitat o punts de recollida de barri, acostant la recollida a les persones. Ubicar grans contenidors en zones d’abocaments incontrolats com a mesura de xoc augmentant-ne la inspecció ambiental.

18. Implantar petites plantes de compostatge municipal o mancomunades, fent que es pugui assumir el cost del tractament en comptes de costos de transport més elevats i de tractament en grans plantes privades, i que es pugui controlar la qualitat del compost resultant i, per tant, la seva venda i utilització posteriors en el camp, horts o la jardineria de proximitat, tenint en compte la creació dels horts municipals.

19. Crear un espai d'intercanvi d'experiència i formació per a l'adopció progressiva de tècniques de gestió agroecològica, ja sigui per aconseguir integrar en els camps de conreu més biodiversitat, resistència a plagues, varietats i diversificació de cultius o per produir productes de més valor nutricional i econòmic. La incorporació de tècniques de cultiu basades en la regeneració de sòls, biodiversitat i adobs naturals és tot un repte per a qualsevol.

20. Crear una oferta pública d’horts municipals i socials, facilitant l’accés de tota la població a la possibilitat d’autoproduir-se els aliments frescos. Així mateix, oferir formació gratuïta en horta ecològica d’autoabastiment a la població.

Fitxer: