Les propostes de la CUP en matèria educativa per fer front a la crisi del coronavirus

La formació aposta per una xarxa de centres públics lliures de segregació

La CUP ha fet públiques aquest dijous, dia 11 de juny, les seves propostes en matèria educativa per fer front a la crisi del coronavirus. La formació aposta per una xarxa de centres públics lliures de segregació i planteja propostes com el reforç de les activitats extraescolars dirigides als infants i adolescents més vulnerables o la formació en ofimàtica per a famílies.

En primer lloc, l’aposta de la formació és garantir una xarxa de centres públics lliures de segregació per motiu d’origen, de classe, de gènere, etc. «La segregació escolar té greus conseqüències en la cohesió social local i en el rendiment del conjunt del sistema educatiu», han afirmat. Des de la formació recorden que fa anys que denuncien aquest problema i remarquen que les mesures aplicades per l’Ajuntament per fer-hi front s’han mostrat insuficients. En el mateix sentit, la CUP lamenta que les propostes recollides al Pacte Nacional contra la Segregació impulsat pel Síndic de Greuges «no vagin a l’arrel del problema, que és estructural, i no hagin estat pactades amb tots els agents que lluiten des de fa anys en contra de la segregació escolar».

Per altra banda, la formació demana l’aplicació d’actuacions per a resoldre l’absentisme escolar. «Un dels problemes que trobem entre la infància i l’adolescència és l’absentisme escolar, que amb la crisi de la COVID19 s’ha vist agreujat i ha passat d’absentisme escolar a absentisme telemàtic». Des del punt de vista de la candidatura, cal anar més enllà de l’actual pla d’absentisme, que detecta aquests casos, i «buscar eines integrals per a resoldre’l en la situació d’excepcionalitat actual». Concretament, la CUP proposa crear un equip interdisciplinari que faci un seguiment personalitzat de l’absentisme i que tiri endavant accions col·lectives per resoldre el problema.

Una altra proposta de la CUP és reforçar les activitats extraescolars per als infants i adolescents més vulnerables, facilitant que les persones amb problemes socioeconòmics a casa puguin participar en condicions d’igualtat en activitats extraescolars. «És imprescindible programar activitats extraescolars inclusives i cal que es faciliti la participació en condicions d’igualtat a espais com els casals d’estiu, els casals esportius públic o privats o el parc de nadal». Aquesta proposta es podria vehicular a través de beques o d’altres ajuts.

Per últim, la formació planteja la necessitat de facilitar l’adquisició de material informàtic i/o línies d’internet per a ús educatiu a aquelles famílies més vulnerables. Aquesta mesura, que es podria vehicular a través d’una nova línia d’ajudes, permetria apropar l’educació digital a totes les famílies i reduir les desigualtats ja existents abans del coronavirus, agreujades per la nova situació. En la mateixa línia, la formació proposa la creació de cursos d’ofimàtica per facilitar recursos digitals a les famílies i per formar-les en l’acompanyament telemàtic dels seus fills i filles.

L’aposta de la formació és garantir una xarxa de centres públics lliures de segregació per motiu d’origen, de classe, de gènere, etc.