La CUP denuncia el retard en l’aprovació del POUM i les seves conseqüències
La formació independentista sospita dels interessos que han paralitzat la seva tramitació
Han passat quatre anys de la segona aprovació inicial del Pla d’Ordenació Urbana Municipal (POUM) i encara no hi ha cap data establerta per l’aprovació provisional per part del ple municipal de l’Ajuntament de Valls, pas previ necessari per a la seva aprovació definitiva per part de la Comissió d’Urbanisme de la Generalitat de Catalunya. Així, doncs, finalment no s’han complert les previsions de l’Ajuntament de Valls, que el mes d’octubre del 2017 anunciava, després de rebre el vist-i-plau de la Comissió Territorial d’Urbanisme de la Generalitat a Tarragona, que l’aprovació provisional del POUM es podria fer a principis de 2018 i que la seva entrada en vigor es produiria al llarg del 2018.
Des del punt de vista de la Crida per Valls-CUP, hi ha interessos ocults darrera de la paralització de la tramitació del POUM. Més enllà de la falta de personal evident al departament d’urbanisme de l’Ajuntament de Valls, fet que ha contribuït al retard en l’aprovació definitiva del POUM, «els interessos polítics han bloquejat la seva tramitació». En aquesta línia, la candidatura rupturista considera que els interessos privats i els interessos dels promotors han passat per davant de les necessitats i els interessos de la ciutadania. En aquest sentit, han destacat que «faran un seguiment exhaustiu de totes les actuacions urbanístiques de Valls». Les sospites de la CUP es fonamenten en la dilatació en el temps que han patit els diversos passos de la tramitació del POUM, en la falta d’informació que s’ha traslladat per part de l’Ajuntament de Valls i en les contínues excuses que es donen quan es pregunta per aquests temes.
Pel que fa a la dilatació dels tempos dels diversos passos de tramitació del POUM, des del partit anticapitalista han pogut comprovar que «l’Ajuntament de Valls va trigar més de tres anys en respondre els informes desfavorables de l’arqueològa i l’arquitecte territorials, rebuts a principis del 2015. Concretament, l’Ajuntament de Valls va rebre l’informe arqueològic desfavorable el 16 de febrer del 2015 i l’informe arquitectònic desfavorable el 2 de març del 2015. No va ser fins el 12 d’abril del 2018 que l’Ajuntament de Valls va tornar a trametre informació als serveis territorials. En paraules de la formació independentista, «aquest desfasament de dates només es pot deure a interessos polítics».
Una de les conseqüències del retard en l’aprovació del POUM, amb un exemple recent, és la desaparició d’alguns elements que, quan aquest s’aprovi, seran considerats Béns Culturals d’Interès Local. És el cas d’alguns dels edificis situats al moll de l’estació, enderrocats fa unes setmanes. Des del punt de vista de la Crida per Valls-CUP, «l’endarreriment en l’aprovació del POUM ha fet que, de manera voluntària o involuntària, hagin anat desapareixent molts elements que fins ara no eren considerats com a BCIL». El partit anticapitalista considera que aquest no és l’únic exemple de les conseqüències que té el retard del POUM, i que aquest fet s’hauria pogut evitar si els tràmits s’haguessin fet amb més celeritat.
Finalment, la Crida per Valls-CUP lamenta que alguns regidors de l’equip de govern utilitzin el retard en l’aprovació del POUM com a excusa per la falta d’execució d’algunes iniciatives, per exemple criticant les restriccions de l’actual PMU. També lamenten que l’equip de govern intenti utilitzar electoralment el POUM a la Taula del Barri Antic.
Pel que fa a la dilatació dels tempos dels diversos passos de tramitació del POUM, des del partit anticapitalista han pogut comprovar que «l’Ajuntament de Valls va trigar més de tres anys en respondre els informes desfavorables de l’arqueològa i l’arquitecte territorials, rebuts a principis del 2015.