La CUP presentarà dues mocions per demanar mesures efectives contra la segregació escolar i per acabar amb la bretxa digital
La formació presentarà les dues mocions al ple del mes de juny
La CUP ha fet públiques aquest dimecres, dia 17 de juny, les dues mocions que presentarà al proper ple del mes de juny. Concretament, la formació presentarà una moció per demanar mesures efectives contra la segregació escolar i una altra per acabar amb la bretxa digital.
En relació a la segregació escolar, que provoca que en determinats centres educatius es concentri alumnat amb desavantatges, ja sigui per vulnerabilitats socioeconòmiques o per raó d’origen, la formació ha recordat que fa més de 10 anys que denuncia aquest problema a Valls. “Fa anys que Valls té aquest problema i, en lloc de posar-hi remei i capgirar la situació, la segregació escolar ha augmentat”. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat la candidatura rupturista després d’analitzar l’informe de la Fundació Bofill que compara les dades de segregació del curs 13/14 amb les del 18/19. “L’informe no només indica que Valls té un nivell de segregació escolar alt (per sobre del 30% a primària i per sobre del 20% a secundària), també destaca que Valls és un dels 44 municipis de més de 10.000 habitants amb un nivell de segregació escolar alt o molt alt que ha empitjorat en els últims 5 anys”.
Des del punt de vista de la formació, la crisi causada pel coronavirus provocarà un increment de la segregació escolar si no es despleguen mesures efectives i urgents per fer-hi front. “A Catalunya hi ha experiències de lluita efectiva contra la segregació escolar a diversos municipis, que caldria aprofitar i adaptar a la realitat de Valls”. Alguns dels acords que proposa la moció són desplegar un dispositiu especial de detecció de tot l’alumnat vulnerable, activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació o augmentar la reserva de places per a alumnat vulnerable.
Pel que fa a la bretxa digital, des de la CUP destaquen que el període de confinament arran de la pandèmia produïda per la COVID-19 ha evidenciat i agreujat moltes de les desigualtats socials que pateix la nostra societat, com és el cas de l’anomenada bretxa digital. “La bretxa digital socio-econòmica impedeix el desenvolupament òptim de la formació de l’alumnat. La manca de dispositius electrònics a moltes llars, així com la falta de connexions a internet, de material escolar, de coneixements bàsics d’ofimàtica o dels continguts escolars per part del nucli familiar són alguns dels múltiples obstacles amb què s’estan enfrontant moltes famílies”.
La formació considera que la distribució d’equips o connexions informàtiques acordada entre l’Ajuntament de Valls i el Departament d’Educació no és suficient. “Cal garantir que el curs 2020-2021 s’iniciarà sense bretxa digital en, com a mínim, tota l’educació obligatòria”. Des del punt de vista de la formació, cal plantejar-se solucions que vagin més enllà de la immediatesa i garanteixin la continuïtat de l’activitat escolar des de casa en cas d’un possible rebrot del COVID-19 que requereixi un nou confinament. Alguns dels acords que proposa la moció són l’elaboració d’una radiografia precisa de l’actual bretxa digital socio-econòmica a Valls, exigir al Departament d’Educació el compromís de dotar, abans d’iniciar-se el curs 2020-21, de dispositius electrònics i connexió a internet a totes les persones en edat d’educació obligatòria o assumir el punt anterior des de l’Ajuntament en cas que el Departament d’Educació no l’assumeixi.
Valls és un dels 44 municipis de més de 10.000 habitants amb un nivell de segregació escolar alt o molt alt que ha empitjorat en els últims 5 anys