Les escoles públiques de Valls es troben per parlar de renovació pedagògica
Un centenar de persones assisteixen a l’acte organitzat per la Crida per Valls-CUP
El passat dissabte 4 de març representants de diverses escoles públiques de la ciutat van protagonitzar la jornada “Parlem d’innovació a les escoles de Valls”. L’acte, celebrat a Casa Caritat i organitzat per la Crida per Valls-CUP, també va comptar amb la presència de l’analista social Eduard Vallory.
La trobada es va encetar amb una exposició general de la realitat educativa a dia d’avui al nostre país, feta a càrrec de Vallory, i que va servir per posar de manifest les contradiccions del model encara avui predominant a les nostres escoles. Un model caduc i heretat del franquisme, que relega les escoles a la irrellevància des del punt de vista pedagògic, i les redueix a un tràmit obligat (i massa sovint desagradable) per a l’infant.
En contraposició a això, Vallory va plantejar al centenar d’assistents a l’acte la necessitat de reprendre el camí iniciat en el seu dia per mestres com Rosa Sensat. Un camí marcat per un model pedagògic que situa el focus en l’experiència d’aprenentatge de l’infant, amb l’objectiu que aquesta esdevingui gratificant i empoderadora.
En la part central de l’acte les diferents escoles públiques de Valls que hi assistiren (Baltasar Segú, Eladi Homs, Enxaneta i La Candela) van prendre la paraula. Van exposar els nombrosos projectes que actualment ja estan duent a terme als seus respectius centres, i que són renovadors des d’un punt de vista pedagògic, fent especial esment a aquells que els resulten més il·lusionadors. D’aquesta manera els participants en la trobada van poder conèixer de primera mà experiències com la transformació del pati en un espai educatiu i d’aprenentatge per part de tot el centre: infants, famílies i mestres; l’escola inclusiva, la granja escola i l’hort ecològic i la creació dels ambients d’aprenentatge.
A la part final de la trobada també hi va haver temps per posar sobre la taula les dificultats amb què es troben les escoles de Valls a l’hora de tirar endavant els seus projectes. A banda del llast que suposa la manca de recursos materials, també van coincidir en la necessitat de disposar d’espais de trobada i debat veritablement funcionals, mitjançant els quals es puguin organitzar millor. No només entre elles, sinó també amb els instituts de secundària, on sovint la implantació d’aquest tipus de projectes és més lenta i això obliga a perfeccionar els processos de transició entre els centres. I també amb les famílies, que cada vegada més demostren la seva voluntat de participar de manera més activa en el dia a dia de les escoles.
Per aquest motiu la Crida per Valls – CUP valora molt positivament tant la participació com el debat generat durant aquest acte, ja que el principal objectiu era el de facilitar un espai de trobada on compartir els diversos projectes educatius de la ciutat, presents i futurs, amb la idea que es pugui acabar creant una xarxa de cooperació educativa útil i oberta a tota la comunitat educativa de Valls.
El principal objectiu era el de facilitar un espai de trobada on compartir els diversos projectes educatius de la ciutat, presents i futurs, amb la idea que es pugui acabar creant una xarxa de cooperació educativa útil i oberta a tota la comunitat educativa de Valls.