Pau Nuet, un referent històric de l’esquerra vallenca

El passat dimarts 11 d'octubre, a les 7 del vespre, els i la regidora de la Crida per Valls-CUP van assistir a l’acte institucional en memòria de Pau Nuet que es va dur a terme a l’Ajuntament de Valls.

La crida per Valls-CUP lamenta la mort de Pau Nuet, referent històric de l'esquerra vallenca, dirigent del POUM a Valls durant la II República, lluitador antifranquista durant la dictadura i primer alcalde de Valls després del franquisme. Des d’aquestes línies volem transmetre tot el nostre reconeixement pel seu compromís social.

La regidora Paloma Vicente va recordar a Pau Nuet com l’últim referent viu que ens explicava la memòria de l'esquerra des de la república, la revolució, la guerra, l'exili, la presó, la transició, els nous ajuntaments i l'enfonsament de molts somnis. Un referent incòmode per molts perquè amb el seu testimoni de vida ens posava un mirall davant de la gent d'esquerres. La seva mort ens fa recordar que Valls encara deu el necessari homenatge als exiliats, als vallencs que no van tornar.

És responsabilitat de la gent d'esquerres mantenir viu el testimoni de Pau Nuet. Com a polític tenia una prioritat; les raons dels febles. Com a alcalde tenia una manera de fer resumida en el que ell mateix deia; que ell no era ‘alcalde’ sinó que li havia tocat fer d'alcalde. Com a autoritat sabia que no havia de fer; barrejar política i religió.

Les generacions més joves ja no recordem el Pau Nuet alcalde, però sabem que practicava una esquerra valenta i no hipòcrita. Ho sabem perquè va començar al POUM, perquè va ser un maqui de la resistència i perquè va assumir la responsabilitat d'alcalde en moments difícils, quan tot estava per fer.

No va ser hipòcrita i va ser valent quan s'obrien oportunitats de transformar la societat. Esperem que en la república que ha de començar, l'esquerra sàpiga recollir el llegat d'una generació de valents de la qual va formar-ne part Pau Nuet.

Que la terra li sigui lleu.