[OPINIÓ] Per una ciutadania protagonista i creadora

La cultura al nostre país, com la gran majoria d'àmbits de la societat, viu un moment interessant, tot i la precarietat que l'envolta, on es confronten diverses formes d'entendre-la, d'una banda els grans projectes basats en infraestructures i esdeveniments on no es plasma un retorn social a les persones i col·lectius que se'n veuen afectades. Per altre, la realitat ens mostra un teixit cultural de base innovador, víctima directa de la precarietat, una cultura comunitària, autogestionada i creadora d'identitat.

Malauradament el país encara arrossega un comportament temorós, heretat de la dictadura i la transició, on la crítica social és molt feble, i això es veu representant també en la cultura i les arts, espais on el fet de qüestionar-se el món i la pròpia societat hauria de ser la normalitat és l'excepció. N'és un clar exemple el model cultural de la nostra ciutat, on tot i la seva existència no es potencia la creació crítica i auto-crítica sinó, una cultura de difusió que repeteix sempre els mateixos esquemes, que no innova i no ens permet a les persones ser protagonistes i creadores de les nostres pràctiques comunitàries.

Des de la Crida per Vall- CUP, fa temps que demanem que es treballi per un model cultural de ciutat que vagi més enllà dels grans esdeveniments i infraestructures pensades per fer lluir el govern municipal, volem que es pensi en les persones i el territori, un model que permeti l'accés i la cooperació en la cultura. A través de l'educació i la participació ens hem de convertir en una ciutadania protagonista i creadora.

Però ens sembla que l'Ajuntament ho veu d'una altra manera, en el repàs que el regidor de cultura Marc Ayala fa de les activitats dutes a terme als Teatres de Valls durant el 2015, valora molt positivament la funció de servei als ciutadans que aquests realitzen, segons diu ' La suma de la proposta professional i la que genera el teixit local desemboca en una oferta escènica diversa i rica en espectacles de teatre, música, dansa i circ'. Des de la Cridaxvalls-CUP ho celebrem, encara que ens costa veure-ho de la mateixa manera. Entenem que l'Ajuntament valori l'augment d'activitats als teatres, que ens venen com un servei a la ciutadania, exactament com diu Ayala 'Alhora la cultura és una inversió social, i l’objectiu de l'Ajuntament de Valls és facilitar i multiplicar-ne l'accés per a tothom. Els mateixos ciutadans han aconseguit esdevenir el centre de les polítiques culturals, actuant-ne com a motor en els seus equipaments escènics.' Des de l'esquerra independentista no podríem estar més d'acord amb aquesta afirmació, si a banda de ser una frase bonica fos una realitat i un punt de partida per fer de Valls un ciutat on la cultura és realment participativa i oberta a tots els col·lectius que la composen, sobretot els que per recursos n'estan més allunyats.

Finalment el regidor de cultura afirma: «'Els Teatres de Valls milloren el sentiment de pertinença a la comunitat per a totes les persones implicades» El sentiment de pertinença té a veure amb el grau de cohesió social d'una població i Valls, en aquest sentit no n'és exemple. Vivim en un poble multicultural, lluny de la interculturalitat desitjada, i la cultura hauria de ser un dels elements vius que permetés aquesta interrelació i enfortís aquest sentiment de pertinença. Un cop més, tot queda amb paraules ja que aquí Valls, que sapiguem i fins el moment, no es fa cap activitat dins l'àmbit de la creació en que participin les altres cultures presents a la ciutat, ni es treballa la convivència mitjançant les cultures.

Estem dissenyant un nou país, una societat més justa i no ho podem fer sense la cultura, la nostra ciutat disposa de les persones i les eines per influir en aquest model, però ens repetim en les formes que han fracassat una i altra vegada, les grans infraestructures i grans esdeveniments poden donar redits al govern de torn, però sense cap retorn social, l'Ajuntament hauria de ser un facilitador per a la creació i no un mer gestor econòmic.

Elisenda Trilla, Representant de la Crida per Valls-CUP a la Xarxa de Cultura i Francesc Martinel, Regidor de la Crida per Valls-CUP a l'Ajuntament de Valls

Demanem que es treballi per un model cultural de ciutat que vagi més enllà dels grans esdeveniments i infraestructures pensades per fer lluir el govern municipal