La greu situació econòmica del Consell Comarcal de l'Alt Camp és culpa de la mala gestió dels seus governs i dels impagaments de la Generalitat

Durant l'últim any i mig el govern del Consell Comarcal de l'Alt Camp no ha parat d'apel·lar a la delicada situació en què es troba però no ha presentat mai cap pla de viabilitat, cap acord de prioritats ni cap informe sobre les retallades de la Generalitat, de les quals no se'n sap res. CiU, com a partit al govern a la Generalitat, amaga informació sobre el futur dels consells comarcals, futur que no explica per poder aplicar una política de fets consumats. A l'Alt Camp, CiU sap molt més del que explica i per això no s'han pres mesures per adreçar la situació i s'ha anat deixant passar el temps.

Una política de Recursos Humans vergonyosa

La Política de RRHH del Consell Comarcal s'ha portat de la pitjor manera possible, amb nul·la informació, nul·la sensibilitat i molta duresa per part del vicepresident Jordi Garcia, abandonant la negociació col·lectiva i entrant a negociar mesures treballador per treballador. D'aquesta manera s'ha creat una situació de por entre els treballadors totalment injustificada i innecessària, i també ha provocat la renúncia dels representants dels treballadors, agreujant la relació i complicant-ne qualsevol resolució.

També denunciem la contractacions en col·laboració social, per cobrir baixes o fer substitucions. Ens trobem en un moment molt delicat que obliga a pactar els processos de substitució o contractació amb els representants dels treballadors.

Els problemes econòmics del Consell Comarcal venen per una mala gestió política:

Dificultats de tresoreria

Un dels principals culpables n'és la Generalitat, que no paga. La Generalitat ha de garantir el finançament dels Consells que es troben sense tresoreria per pagar nòmines. La Diputació de Tarragona, administració sense problemes de tresoreria, podria avançar els pagaments de tot l'any i desapareixeria aquest problema.

Els bancs són els altres culpables, ja que posen cada cop més dificultats per accedir a pòlisses de tresoreria i a un tipus d'interès cada cop més alts, mentre per altra banda s'aprofiten d'una normativa injusta que estableix que els pagaments d'interessos als bancs són els primers que s'han de fer, abans que pagar nòmines: les administracions superiors haurien de negociar amb els bancs aquesta pressió sagnant.

La CUP creu que les dificultats de tresoreria són premeditades i deliberades per agreujar la situació, fer inviable els consells comarcals i justificar-ne l'aprimament.

Retallades de finançament per part de la Generalitat

Aquest és l'argument que fa servir el govern del Consell Comarcal, sempre sense concretar de què estem parlant i creant així un estat de por permanent. La CUP ha demanat la relació de convenis retallats, l'afectació en els pressupostos i els llocs de treball dependents de cada conveni per intentar esclarir-ho.

La Generalitat amaga informació sobre en què volen convertir els Consells i mica en mica van retallant convenis per fer insostenibles determinats serveis. En aquest punt és on menys solucions podem aportar, ja que és un guió que amaguen i que portaran a la pràctica en una política de fets consumats.

Greus errors i mala gestió política sense depurar responsabilitats

El gran problema específic del Consell Comarcal de l'Alt Camp són els errors econòmics que s'han produït en els últims anys, dels que no es parla i ningú n'assumeix responsabilitats. Els governs d'unitat anteriors són la causa d'aquest silenci.

Acumulem permanentment 0,5M€ de dèficit, que s'anava dissimulant fins al 2012 (quan ja van passar les eleccions). Amagar la situació econòmica i contemplar falsos ingressos l'ha anat agreujant.

La política d'inversions, a part de ser equivocada, ha esdevingut una temeritat que ara es vol fer pagar als treballadors i generar l'estalvi que ens obliguen a fer – PEF

El sobre cost que va tenir la compra i adequació de la nova seu del Consell i la incapacitat per vendre o llogar la vella seu ha estat el gran causant de l'actual situació, fet reconegut pel mateix President. Volem saber què va passar llavors i ja n'hem demanat la documentació.

El Consell Comarcal paga només d'interessos bancaris 100mil euros anuals.

No concreció de l'activitat del Consell

La CUP demana que es defineixin les prioritats del nou Pla d'Actuació Comarcal per part dels alcaldes, ja que l'actual PAC, tal com vam denunciar, és totalment inviable en la seva amplitud i per tant permet al govern fer i desfer sense necessitat de pacte ni justificació.

Des de la CUP demanem que les comarques puguin fer política i no només prestar serveis als municipis. És per això que demanem als alcaldes de CiU i d'ERC pressió política en aquest sentit a la Generalitat.

No estem d'acord en anar retallant personal i serveis a mesura que els convenis es vagin retallant (anar dessagnant els serveis fins que desapareguin). Creiem que s'han de definir prioritats i amb el finançament que es tingui executar-les. Quan es limitin els serveis que els consells poden exercir llavors ja els tancarem, però no abans, sense saber què ni quan.

La CUP també denuncia que actualment no s'està fiscalitzant la feina dels treballadors, fet que demostra la manca d'interès per part del govern convergent, abocat només a la seva agenda oculta de desmantellament institucional.

Mesures per fer front a la greu situació del Consell Comarcal de l'Alt Camp

Si la situació actual l'ha provocat la nova seu, la solució ha de passar per la seu:

1. és urgent posar en lloguer l'antiga seu amb el suport de l'Ajuntament de Valls

2. venda de l'actual seu: el Consell no se la pot permetre, està sobre dimensionada i representa una despesa hipotecària inassumible si volem que sigui viable.

Si la responsabilitat és política, les mesures també els han d'afectar:

1. renúncia a indemnitzacions dels representants polítics si ja cobren un sou públic;

2. renúncia a cobrar els enderreriments d'aquestes indemnitzacions;

3. el sou del vicepresident Jordi Garcia l'ha d'assumir l'Ajuntament de Valls, ja que és per aquesta administració per qui més hores treballa.

Des de la CUP també es critica haver tingut un càrrec de confiança durant 2 anys que només responia a jocs d'equilibri i interessos de CiU, fet que ha quedat en evidència davant de tothom.

La planta de tractament de residus ha d'aconseguir generar més ingressos, sobretot captant municipis de fora la comarca, via actualment inexistent. Cal una estratègia i dedicar esforços en aquest sentit.

Cal una nova escala salarial més equitativa i reduccions dels salaris més alts, però en cap cas els més baixos ni tampoc l'acomiadament de personal.

Cal revisar els costos de secretari i interventor, tal i com ja s'ha començat, i fer un pla d'estalvi energètic i de subministraments.

Vídeo de la roda de premsa: http://bambuser.com/channel/cupvallsvideo