La CUP reivindica les ordenances fiscals com a eina de transformació social i de redistribució de la riquesa

La candidatura rupturista insta el govern municipal a revisar el seu model de pressupostos participatius

El ple celebrat aquest dilluns, dia 27 de novembre, ha aprovat definitivament la modificació de l’ordenança fiscal número 1 reguladora de l’Impost sobre Béns Immobles. La Crida per Valls-CUP ha aprofitat el ple per reivindicar, una vegada més, la seva visió sobre les ordenances fiscals. En paraules de la regidora Paloma Vicente, «per la CUP les ordenances fiscals són una eina transformadora i una eina de redistribució de la riquesa». En aquest ocasió, veient que el concepte que feia anys que citaven al plenari municipal generava sempre la mateixa resposta per part de l’alcalde, la candidatura independentista ha canviat la seva ja clàssica expressió «qui més té, més paga» per una explicació del concepte: tots els contribuents han de fer el mateix esforç a l’hora de fer front als pagaments. En aquest sentit, la regidora cupaire ha detallat una de les propostes que la candidatura porta anys fent: la de separar l’IBI residencial del no residencial per gravar la part més alta del no residencial. Així, doncs, es gravaria amb un tipus impositiu més alt aquelles empreses amb una quota més alta, que acostumen a ser grans empreses o multinacionals amb grans superfícies o magatzems. La Crida per Valls-CUP considera aquesta proposta necessària ja que, ara mateix, l’esforç que fa una gran multinacional pagant l’IBI no és el mateix que el d’un petit comerciant al Barri Antic. Per últim, la candidatura rupturista ha lamentat el paper d’ERC al govern municipal, havent estat incapaç en aquests 3 anys de legislatura de fer cap canvi substancial en la política fiscal de l’Ajuntament de Valls.

Per altra banda, el ple municipal ha aprovat una moció presentada conjuntament pels grups municipals de CiU, ERC i Crida per Valls-CUP per la llibertat de les preses i presos polítics i de suport al govern legítim de Catalunya. Des del punt de vista de la formació anticapitalista la única solució política pel conflicte actual és el desplegament de la República Catalana. En paraules de Jordi Robert, «l’única via que ens deixa l’estat espanyol és la unilateralitat». La Crida per Valls-CUP ha volgut remarcar durant la seva intervenció la forta repressió i la vulneració de drets humans que està patint actualment la població catalana, orquestrada per tota la maquinària de l’estat. Una maquinària que, en paraules del regidor, «des del 78 que funciona, hereva del règim franquista». La Crida per Valls-CUP també ha aprofitat la moció per traslladar el seu suport i escalf a les famílies dels consellers i les conselleres i dels Jordis.

Per últim, al punt de precs i preguntes la Crida per Valls-CUP ha instat el govern municipal a revisar el seu model de pressupostos participatius. La regidora Ester Huguet ha afirmat que la seva formació potser havia estat il·lusa creient en la possibilitat que el govern crearia espais de participació real. En aquest sentit, la Crida per Valls-CUP considera que la finalitat última d’un pressupost participatiu és la de fomentar l’associacionisme i l’autoorganització de la ciutadania, uns objectius que potser fan por als partits del govern. Així, doncs, la regidora cupaire ha demanat una revisió del model, apostant per un treball previ amb la ciutadania d’informació i formació i per un debat posterior de deliberació. En aquest punt de l’ordre del dia, la Crida per Valls-CUP també ha lamentat que l’activitat pública al voltant del 25N s’hagi reduït a la lectura d’un manifest i ha mostrat la seva decepció amb el poc impacte de les accions al voltant d’un tema tant important, existint una regidoria d’igualtat liderada per ERC.