La CUP creu que el Projecte Executiu del Museu Casteller és inviable i una nova cortina de fum

Altre cop en via morta. Aquesta és la interpretació que la CUP fa de l'actual situació del Museu
Casteller després d'analitzar-ne el Projecte Executiu, al qual ha presentat al·legacions. Segons la
CUP, no existeixen els informes jurídics i tècnics que indiquin com tirar endavant el projecte, i
tampoc existeixen els recursos que ha d'aportar INCASOL en funció del famós conveni signat amb
l'Ajuntament i que definitivament s'ha convertit en paper mullat. Per aquests motius, la CUP creu
que l'aprovació del projecte executiu és un tràmit legal que Batet tira endavant sense abordar el
principal problema, que és la impossibilitat de fer efectiu el Museu Casteller en els termes actuals.


La CUP considera que, legalment, sense el projecte de reparcel·lació no es pot tirar endavant el
projecte: actualment “el sector és un únic polígon d’actuació, fins que l’administració actuant i el
projecte de reparcel·lació no fixin un calendari, unes fases d’execució i uns terminis de pagaments
de les quotes, en les condicions establertes per la legislació aplicable.” Ni els veïns afectats ni la
Plataforma Valls Viu - que, com la CUP van interposar contenciosos administratius contra l'ARE de
Ruanes- han estat informats de l'aprovació del projecte executiu ni tenen cap novetat sobre una
possible reparcel·lació.


La CUP demana a Albert Batet, alcalde de Valls, i a Judit Fàbregas, regidora d'Urbanisme,
transparència i seriositat, i que es posi sobre la taula tota la informació de la qual disposen.
Segons la CUP s'han comès errors molt greus, com per exemple la despesa del projecte executiu,
d'un valor aproximat d'uns 400.000 euros. Si finalment es demostra que la ubicació actual del
Museu degut al seu cost molt elevat és totalment és inviable, aquests diners es perdran
completament i serà necessari estudiar altres alternatives més econòmiques. La CUP ja va avisar
d'aquest perill quan es va encarregar la redacció del projecte i va donar com a solució la
segregació del Museu de l'ARE i la recerca d’una nova ubicació, dins la trama urbana, que
permetés fer un projecte més modest i adequat als nous temps de recessió. La CUP recorda que
el pressupost de sortida per la licitació de l’obra és de 10 milions d’euros més IVA i creu que
aquesta xifra tan elevada suposa un problema important per al seu desenvolupament i un cost
desproporcionat donada la realitat econòmica actual. Per la CUP, aquesta continua sent una opció
viable, però no l'única, per desencallar el Museu, però creu que CiU està deixant perdre molt de
temps no afrontant el problema i no compartint la informació que té, amb la resta de grups polítics i
entitats de la ciutat.


Ara és l'hora de retirar l'ARE de Ruanes i el Rec de la Cavalleria
La CUP creu que cada cop hi ha més arguments que justifiquin la retirada de l'ARE de Valls. La
recessió econòmica i la crisi del sector immobiliari s'han consolidat i ja sabem que no serà una
crisi ràpida, sinó que els seus efectes duraran anys. Per tot plegat, l'ARE de Ruanes no es podrà
desenvolupar i els diners que havien d'anar a parar al Museu Casteller no arribaran mai a través
del 15% d'aprofitament d'aquest projecte urbanístic. També queda totalment invalidat l'argument
jurídic pel qual el govern de la Generalitat va aprovar el decret de les ARE: subvenir els dèficits de
sòl d’ús residencial, per fer efectiu el dret de la ciutadania a un habitatge digne i adequat. A més,
les famílies afectades per l'ARE prefereixen que una suposada urbanització de la zona de Ruanes
es fes en part dins el règim general del POUM i no a través de l'ARE, ja que en aquest cas el cost
d'urbanització és molt més elevat per a ells, perquè els propietaris aporten les seves finques a la
reparcel·lació i participen totalment en el pagament de les despeses d’urbanització en proporció
als seus drets en la comunitat.


Les modificacions a la Llei d'Urbanisme donen la raó a la CUP
La modificació de la Llei d’Urbanisme 3/2012, del 22 de febrer d’enguany, reconeix en part els
arguments utilitzats per la CUP en tota l’oposició al decret de les ARE (inclòs l'argumentari dels
contenciosos administratius interposats), una victòria que arriba massa tard però que avala les
nostres raons i les nostres queixes i la seva fonamentació legal i argumental. La nova disposició
addicional vuitena de la Llei, diu textualment:
“Procediment especial de modificació dels plans directors urbanístics per a deixar sense efecte o
reduir la delimitació i l’ordenació d’àrees residencials estratègiques determinades.
1. Els plans directors urbanístics de delimitació i d’ordenació d’àrees residencials
estratègiques aprovats definitivament en el moment de l’entrada en vigor de la llei present
que manifestin disfuncions essencials entre llurs determinacions i les necessitats de sòl
actuals i futures per crear nous habitatges es poden modificar per a deixar sense efecte o
reduir la delimitació i l’ordenació de l’àrea residencial estratègica en què es produeixin les
disfuncions, mitjançant el procediment i el contingut documental següents...”