Col·lectius i entitats del Camp interposen un contenciós administratiu al Pla Director de les ARES


 





Les CUP de Reus, Tarragona,
Valls i el Vendrell, l'entitat la Canonja 3 – Poble, Paisatge i
Sostenibilitat, Unió de Pagesos, l'Associació de Veïns
de Sant Salvador i Sant Ramon, Gent del Poble de Montblanc, el
Col·lectiu Independentista del Priorat i altres col·lectius
i entitats del Camp després de presentar al·legacions i
presentar un recurs potestatiu de reposició arriben al
contenciós administratiu amb el propòsit d'aturar els
desenvolupaments
urbanístics de les AREs del Camp de Tarragona.



 












 



 



 



 



Diversos col·lectius del Camp de Tarragona treballen conjuntament
per aturar les AREs del Camp de Tarragona.



 













Dos anys i quatre mesos
després de l’aprovació del Decret 1/2007 de 16
d’octubre de 2007, de mesures urgents en matèria
urbanística, i després de denunciar públicament en
diverses ocasions, presentant al·legacions i un recurs
d'alçada, arribem a la via del contenciós
administratiu.



Les ARE varen escenificar la
claudicació del govern de la Generalitat davant els
interessos dels promotors i constructors, just en uns moments abans de
l’entrada en la gran crisi econòmica que patim, una crisi
d’abast mundial i de tot el sistema productiu. La construcció
d’habitatges de protecció oficial era l’excusa,
però la finalitat encoberta no era altre que la creació de
sòl residencial, de forma ràpida, a un preu molt inferior al
preu de mercat, en benefici dels promotors, dels constructors i dels
polítics corruptes, una operació per legalitzar tots els
possibles casos “Pretòria” existents. La gran crisi ha
situat les coses en el seu lloc, el capital ha deixat d’apostar per
la construcció i la fórmula de les ARE sense els promotors
privats, no pot tirar endavant.



Del Decret de mesures urgents en
matèria urbanística en podem dir moltes coses, ja s'ha
denunciat que no donava resposta, en el moment en que va sorgir i encara
menys ara, al problema d’accés d’habitatge, sinó
que era una mesura per satisfer les necessitats del capital promotor i
constructor i posar al mercat tots els terrenys que durant dècades
Incasol havia anat comprant arreu del Principat. Sembla que no els hi
està sortint massa bé ja que Incasol en aquests moment no
té capacitat econòmica per afrontar-ho i els Ajuntaments que
s'hi van mostrar d'acord, tenen un parc d'habitatges construïts i
sense vendre tant gran que l'ARE els hi fa més nosa que servei.






El Govern d’Entesa ha intentat vendre
aquestes mesures urgents i el Pacte Nacional per l’Habitatge com una
solució al dèficit d’habitatge protegit que té
Catalunya, de fet no es cansen de repetir que el 50% de les vivendes que
es construiran gaudiran d’algun tipus de cobertura pública.
S’obliden, però, de reconèixer que les ARE no van
acompanyades de polítiques reals per garantir l’accés
a l’habitatge, els actuals criteris d’accés a la
protecció oficial exclouen els sectors més populars de la
nostra societat. Les esperades mesures urgents en matèria
d’habitatge han oblidat deliberadament les polítiques de
foment del lloguer, la rehabilitació o la recuperació dels
pisos buits. La crisi immobiliària actual és una crisi
d’excés d’oferta, per tant, al Principat i als
Països Catalans hi sobren pisos! A molt pocs llocs es pot assegurar
que facin falta habitatges.



Les conseqüències
més importants del Decret de les ARE, però, tenen a veure
amb la vulneració i retallada dels drets dels i les ciutadanes i la
invasió de l’autonomia municipal. Per un cantó,
elimina els
processos de participació ciutadana obligatoris fins ara en les
qüestions de planejament general dels municipis
. Per altra banda, es vulnera
l’autonomia municipal garantida fins ara en matèria
d’ordenació urbanística i anul·la
l’autonomia municipal quant a la tasca planificadora i
d’ordenació del territori.
Les ARE es poden desenvolupar en terrenys
considerats no urbanitzables fins al moment, prescindint dels Plans
Generals d’Ordenació Urbana vigents; les ARE permeten crear
barris inexistents en el planejament municipal, redueixen al màxim
tots els tràmits, terminis, controls i normativa exigits per poder
urbanitzar.




Les ARE també són l’exemple
més evident del model de creixement indefinit que segueix defensant
el Govern d’Entesa a Catalunya. Un model oposat als principis de
sostenibilitat i preservació del territori. Les ARE impliquen un
creixement, en nombre d’habitatges i de població, totalment
inassumible i insostenible pel país i per la majoria de municipis
afectats. Les ARE agreugen la realitat dels “barris dormitori”
aïllats, i son, doncs, una política de
desnaturalització municipal i social.




Des d’aquest plantejament considerem que
alguns dels preceptes del Decret 1/2007 podrien ser inconstitucionals, i
que suposa la més gran vulneració de l’autonomia
municipal des de la restauració dels Ajuntaments. Per tot plegat,
s'interposa el Contenciós Administratiu al Pla Director
Urbanístic (PDU) del Camp de Tarragona.




Les àrees residencials
estan regulades pels Plans directors urbanístic, en el nostre cas,
el Pla Director Urbanístic de les Àrees Residencials
Estratègiques del Camp de Tarragona, que inclou: ARE
La
Barquera, de Calafell; ARE Sant Gregori, de Falset; ARE
Passeig Nord, de Reus; ARE Sector Residencial dels Pallaresos, Tarragona;
ARE Eixample Estació, de Perafort, ARE La Canonja, ARE Pou
Boronat, de Tarragona; ARE Ruanes, de Valls; ARE El Molí Baix, de
Santa Oliva i ARE La
Canaleta de Vilaseca. Des de l'aprovació inicial a
la final, del Pla Director Urbanístic han caigut dues AREs al
Vendrell i una ARE a Montblanc.



Els diversos plans
redactat aquest últims anys, des de Barcelona, per definir el futur
desenvolupament del Camp de
Tarragona ens condemnen a convertir-nos en la segona àrea
metropolitana de Catalunya. Els polígons industrials presents i els
futurs, les infraestructures ja construïdes i les projectades ens
volen portar cap aquest camí. Les AREs del Camp en són una
altra peça, una peça que se'ls hi resisteix i que lluitarem
perquè no puguin col·locar en el seu puzle de
destrucció de territori i de desnaturalització de les
relaciona socials. No permetrem que es desenvolupin barris sencers amb
l'excusa d'uns equipaments necessaris. No permetrem que amb l'excusa dels
habitatges de protecció oficial es construeixin vivendes del tot
innecessàries. No permetrem
que decideixin per nosaltres, tenim moltes coses per dir. Fins ara no hem
callat i arribarem fins a on calgui per aturar les AREs del Camp de
Tarragona.





Col·lectius i entitats signants del
contenciós



Assemblea de Joves de Reus



Associació de veïns des de Tarragona a Sant Ramon i
Sant Ramon



Campanya Reus Viu



Col·lectiu Independentista del
Priorat



CUP Reus



CUP Tarragona



CUP Valls



CUP El Vendrell



Gent del Poble (Montblanc)



La
Canonja
3 – Poble, paisatge i sostenibilitat



Maulets Reus



Plataforma en defensa del Patrimoni Natural del Priorat



Plataforma Valls Viu



Unió de Pagesos