Aprovat per aclamació un nou mètode de proposta i elecció de topònims per a les vies urbanes

El ple del passat 26 d' octubre, va aprovar per aclamació la moció presentada per la CUP, en la qual s' estableix un nou mètode de proposta i elecció de topònims per a les vies urbanes de Valls

Reproducció de la moció presentada:

Atès que entenem per “xarxa viària urbana” la xarxa formada per les vies bàsiques urbanes (art.126.1.b) i les vies complementàries urbanes (art.126.1.c) segons les vigents Normes Subsidiàries (NNSS), corresponent als genèrics de: avinguda, carrer, passatge, passeig, plaça, entre d’altres.

Atès que segons l’estat actual del Planejament es preveu la urbanització de diversos sectors del municipi :

PERI 2 El Prado

PERI 3 - Situat damunt el torrent del Catllar, entre el Portal Nou i la plaça del Carme

PERI 4 - Situat al Portal Nou, a l’entrada a mà esquerra i fins a la carretera d’Alcover

PERI 6 - Situat a la carretera de Montblanc, a continuació dels bombers

PERI 7 - Situat a l’antic escorxador, al final del carrer Abat Llort.

UA6 - Situada a la carretera de Picamoixons, a continuació de la rotonda de la carretera d’Alcover, entre el torrent, Santa Magdalena i l’entrada a Mas Clariana.

UA 7 - Situada a la carretera de Montblanc (casa Magriñà)

UA12 - Situada a la carretera de Picamoixons, tocant a l’entrada del barri de les Comarques.

PP5 - Situat a l’altre costat del torrent del Sant Pou, a continuació del PP8, limita al sud amb el barri de les Comarques i a l’oest amb la residència Alt Camp

PP7 - Modificació puntual del Pla General (Mas Clariana 2)

PP8 - Situat a l’altre costat del torrent del Sant Pou i toca a la Renfe en el seu límit nord.

RUANES

Atès que en aquests sectors s’hi inclouen noves vies urbanes, que s’integraran a la xarxa viària urbana, amb la necessitat de dotar-les d’odònims oficials (els noms de les vies de comunicació, entre els que s’inclouen els noms de les vies urbanes).

Atès que la base legal que permet els processos de canvi dels topònims ja existents i de denominació de les vies urbanes encara sense denominar de forma oficial és determinada per una ordre del Departament de Governació de la Generalitat de Catalunya, de 20 de desembre de 1988 (DOGC, núm.1101 de 2-2-1989).

Atès que en altres municipis s’han establert mètodes per a dotar d’odònims a les vies urbanes (tant la proposta de nom nou o substitució, com l’elecció). A tall d’exemple:

- Sallent (el Bages): l’any 2004 va impulsar-se un projecte de denominació de vies urbanes pel qual un total de trenta-vuit carrers que no disposaven de nomenclatura oficial van passar-ne a tenir. Van utilitzar-se 3 mètodes per a ser nomenats, cada un utilitzat en diferents nuclis urbans del municipi:

· les vies del nucli de Sallent: els veïns votaven les propostes per a cada carrer en funció d’una llista de noms elaborada per l’Ajuntament i els veïns

· les vies del nucli de Cabrianes: van escollir-se els noms que volia l’Associació de Veïns de Cabrianes·

.les vies dels polígons industrials del Pla de la Sala i Pla del Mas: va procedir a fer-se per consens entre l’equip de govern i l’oposició

- Urbanització de les Pinedes de l’Ermengol (municipi de la Torre de Claramunt, Anoia): fins a l’any 1996 les vies urbanes (52 carrers, 2 places i 1 avinguda) no estaven denominades, any en el qual va arribar-se a l’acord de dotar-les de nom. Per a dur a terme aquest procés va organitzar-se un concurs en el que només hi podien participar els/les veïns/es. Els tres guanyadors van ser els encarregats d’escollir les denominacions i els emplaçaments per a cada una de les vies públiques

- Barcelona (el Barcelonès): s’aplica un procediment dividit en tres fases:

En la primera fase qualsevol persona, entitat pública o privada, associació, Ajuntament,... poden fer propostes de nom de les vies urbanes, tant per aquelles que no disposen encara de nom oficial com per aquelles el nom de les quals es vulgui substituir. Aquestes propostes les rep, en el pas següent, la Ponència de Nomenclàtor dels carrers de Barcelona que les estudia, i consulta als districtes municipals sobre els possibles emplaçaments. La Ponència la presideix el regidor de Cultura i la componen representants de diversos sectors municipals (de Via Pública, de Cartografia, d’Urbanisme, de Població, de Relacions Institucionals i Esports, de Patrimoni i del Programa Municipal per a les Dones –que a més promou la presència de la dona en els noms de les vies públiques urbanes de Barcelona– i un/a expert en onomàstica). Quan s’ha arribat a un acord, per últim, la Ponència eleva la proposta a l’alcaldia que és qui, si és el cas, signa l’aprovació definitiva de la nova denominació.

És per tot l’anteriorment exposat que des de la CUP demanem que s'aprovin les següents acords:

1- Crear un grup de treball específic, dins la Comissió Informativa de Promoció de la Ciutat i Cultura, integrat per representants dels diferents grups municipals, perquè elabori una proposta a presentar a l'esmentada comissió informativa i que incorpori nous mecanismes de participació ciutadana en el procés actual que segueix l'Ajuntament de Valls respecte a la denominació de les vies urbanes del municipi i, si s'escau, s'elevi al Plenari.